MediaWatch

Boom venter europæisk onlinehandel

Denne voldsomme vækst, kombineret med introduktionen af ECU'en i 2002, vil dramatisk ændre landskabet for den europæiske detailhandel.

Det fremgår af en ny rapport fra Forrester Research, "Retail's Pan-European Future", der forudser, at udviklingen af nettet som effektiv salgskanal vil skabe et europæisk detailhandel marked, hvor alle aggressivt sælger til hinanden på tværs af landegrænserne - online såvel som offline.

- I løbet af de næste fem år skal de traditionelle detailhandlende og de rent netbaserede udvikle strategier, der bringer dem på tværs af grænserne og udløser paneuropæisk afsætning, ellers vil deres forretning eroderes af konkurrence", siger Matthew M. Nordan, senior analytiker, Forrester.

"Hvis de gør det, vil der skabes få, meget store europæiske detailhandlende på nettet og de traditionelle forretninger kan sætte deres betydelige styrke ind og sætter sig på 75% af online salget i 2003".

PC'en er ikke lukket om søndagen

"Konkurrence er godt. Det hilser vi velkomment. Hvis der er en trussel mod dansk detailhandel, er det en planlov og en lukkelov, der i dag gør det sværere for os at imødekomme øget konkurrencen fra Internettet. Mig bekendt er tasterne på PC'en ikke låst om søndagen. Der er åbent 24 timer i døgnet".

Poul Guldborg anerkender, at enhederne bliver større - også i detailhandlen - og de nye internet-baserede detailhandlende har en meget stor fordel i, at de ikke har en forretning med de faste udgifter, det medfører. De er endvidere heller ikke bundet af en fast traditionel tankegang om, hvordan man logistisk løser opgaven.

Så Poul Guldborg er bevidst om øget konkurrence fra nettet, men er ikke overbevist om dens styrke. Indkøbsoplevelsen er en ikke uvæsentlig faktor. Detailhandlen skal konkurrere på flere oplevelser i forretningerne, mener han.

PBS' online-handler

Fordel for de traditionelle forretninger

"De har infrastrukturen, leverandørerne og produktkendskabet - de har potentiale til at dominere fremtiden for europæisk detailhandel. Men de er nødt til at reagere nu, ellers risikerer de at blive løbet over ende af ekspansive rene internetforretninger".

I 2005 vil e-detailhandel udgøre 7% af Europas detailhandel og dermed lukke afstanden til USA. Sverige, Tyskland og Storbritannien vil indhente USA. Sverige vil ligge øverst i Europa med hele 9,3% af detailhandel online, forudser Forrester Research.

Udskillelse af E-taileres

"Vi har de seneste 18 til 24 måneder set, at kapitalmarkederne er villige til at finansiere selskaber med cashflowproblemer gennem et forløb, hvor de skulle markedsføre sig aggressivt overfor kunderne, men nu bliver mange af disse Business-to-Consumer websites nødt til at gå tilbage til markedet for yderligere finansiering eller en ny udstedelse af aktier." siger Jill Frankle, chef for detailhandel research hos Gomez Advisors.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs