En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag4. oktober 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
MediaWatchonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
Migrerede artikler

Initiative Universal analyserer radio

MediaWatch

Kun den femte er sikker på at blive finansieret af annoncekroner.

Der har været tale om et indtjeningspotentiale på mere end 250 mio. kr. for en ny landsdækkende radiostation. (P4 i Norge: 258 mill. n.kr.) Kilderne har været politikere, medierne og mediabureauer.

Initiative Universals direktør Steen Christiansen har stillet sin analyse til rådighed for Mediawatch, og siger om bureauets mere afdæmpede forventninger:

Medieforliget lægger en dæmper på forventningerne for radiomarkedet med en fjerde landsdækkende radiostation, som tilsyneladende går til DR, da kravene præcist er defineret i retning af en kanal som ligner det nuværende P1, og dermed næppe er særligt kommercielt interessant for mange annoncører. Den femte kanal kan, når der er fundet en afklaring omkring frekvenser, startdato og ejerskab, blive interessant, men her er der mange usikkerhedsmomenter, så ingen har et reelt billede af mulighederne her og nu.

End ikke Telestyrelsen som administrerer de danske radiofrekvenser ved, hvornår og hvordan en femte radiokanal vil kunne etableres. Det er IUM's vurdering at de nye radiostationer under alle omstændigheder får det svært, og at det nævnte indtjeningspotentiale er stærkt overdrevet.

Bureauet har fremhævet en række problemstillinger, som er afgørende når radios reelle potentiale skal vurderes:

1. Reklamemarkedet stagnerer.

Interne tal fra mediabureauerne viser stort set en mindre nedgang i reklameforbruget i 1999, mens Gallup Adfats viser en stigningstakst på 7-8%. Det rigtige tal er efter min vurdering omkring en vækst mellem 0-2%, - hvor forventningerne til år 2000 næppe er meget større.Konsekvensen af dette er, at kampen mellem media bliver intensiveret, og i denne kamp kan og vil radio blive klemt.

Denne situation er væsentlig anderledes end den situation som eksempelvis P4 i Norge har oplevet, hvor et reklamemarked i stor vækst gav grobund for en stærk start, som blev udnyttet til at tage en god bid af reklamemarkedet.

2. Radio er et supplement-media

Et hovedmedia er karakteriseret ved at mediet kan generere effektiv og hurtig dækning, og at man er istand til at kommunikere sit budskab med tilstrækkelig dybde, kompleksitet og effektivitet.

Hovedmedia er primært TV, dagblade, men af og til også ugeblade/magasiner. Radio er et typisk supplemens-media, dvs. et medie som arbejder stærkt i synergi med andre media. Et godt eksempel er brug af radio i sammenhæng med TV, hvor der ofte kan skabes en unik synergi mellem TV-spot og radio-spot, men naturligvis også mellem radio og printmedia.

Radio kan sammenlignes med Outdoor og biograf, som typisk også bruges som supplement til andre mediagrupper. For annoncøren handler det typisk om at "gøre arbejdet" effektivt (læs tilstrækkeligt) i sit hovedmedia, og herefter vurderer mulighederne for at supplere med andre media.

Af denne årsag betyder den nuværende økonomiske trend i reklamemarkedet bestemt ikke medvind, da mange annoncører ganske simpelt ikke har de fornødne budgetter til at allokere væsentlige budgetter til andre media end sine hovedmedia, da det naturligvis er førsteprioritet at gøre arbejdet her godt og effektivt.

3. Kampen om annoncekronerne på TV

Konsekvensen har i starten af år 2000 været den, at vi har set et dramatisk fald i TV-kampagner med alle 3 kanaler repræsenteret, og oplever nu flere en- eller to kanalsvalg end tidligere. Baggrunden er at alle stationer lokker med kraftige rabatter for vækst og øgede share-andele.

4. Et stærkt og undervurderet lokalradio netværk

De lokale radiostationer leverer en vare, som kan betegnes som landsdækkende, og på niveau med eksempelvis dækningsniveauer for kampagner i trykte media. Samtidig er radiomediet prismæsssigt særdeles konkurrencedygtigt (pris per TRP , ca. 600-800 kr.), hvilket er ca. 1/3 af prisen på TV. For den fjerde eller femte kanal, vil dette prisniveau betyde at man fra start vil få svært vil at få prissat radio på et indtjeningsmæssigt attraktivt niveau.

5. Potentialet for den fjerde og femte kanal er mindre end antaget.

Det er umiddelbart svært at vurdere, men nedenstående har vi opstillet IUM's vurderinger baseret på de oplysninger, som mediaforliget har bibragt, men har for sjov skyld også medtaget en sammenligning med "hvis vi fik en ægte kommerciel landsdækkende radiostation".

Den femte radiokanal kan blive attraktiv, forudsat at prisen for den heldige koncessionsindehaver ikke bliver for høj. For de lokale radiostationer er der næppe tale om at man vil tabe store andel, primært fordi at jeg ikke forventer at mediet har det niveau som mange antager, og at man vil nyde godt af en større fokus på radio generelt. Endelig skal man ikke glemme at en femte radiokanal skal stå tidligt op for at få flere lyttere end de lokale stationer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Dagbladet Information har fundet ny indlandsredaktør. | Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix
Aviser

Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør

Avisens nye indlandsredaktør kommer fra en stilling i Berlingskes gravergruppe.
  • Landsdækkende dagblade mærker annoncenedgang - men er fortrøstningsfulde
  • Information-direktør: "På et tidspunkt vil det ikke længere kunne lade sig gøre at udgive printavisen hver dag"


Photo: Europa-kommissionen
Politik

EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere



Foto: Colourbox
Digital

Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer

For abonnenter


Harpercollins har fået lavet en ny skrifttype til sine bøger, der sparer dem for papir. | Foto: Mark Lennihan/AP/Ritzau Scanpix
Forlag

Internationalt forlag sparer op til 20 pct. papir på ny typografi

For abonnenter


"Vi er i samme hårde virkelighed som alle andre, og vi har også oplevet en faldende omsætning i de seneste måneder særligt på annonceområdet," udtaler ansv. chefredaktør på Politiken Christian Jensen til MediaWatch. | Foto: Miriam Dalsgaard
Aviser

Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op

For abonnenter


Photo: Jonas Olufson/Ritzau Scanpix
Radio

Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T.

For abonnenter


  • Flere dele af Jylland har tirsdag været præget af kraftig regn, som man også har mærket til i Aarhus. | Foto: Niels Nygaard/Ritzau Scanpix

    Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr

    Vand på gulvene og nedstyrtet loftsplade betyder, at ansatte og elever på journalisthøjskole er sendt hjem.

  • Metal Ligaen er den bedste ishockey-liga i Danmark. | Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

    Pluto TV sikrer sig rettigheder til ishockey

    Den reklamefinansierede streamingtjeneste har indgået samarbejde med Metal Ligaen om at vise ishockeykampe frem til marts.

    For abonnenter


  • De journalistiske medarbejdere på Jyllands-Posten kritiserer bl.a. JP/Politikens Hus samt ejerfonden Jyllands-Postens Fond for et uskønt forløb gennem den seneste store sparerunde. | Photo: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb

    I en ny kritisk udtalelse stilet til ledelsen af Jyllands-Posten, koncernen og ejerfond kalder journalistiske medarbejdere den nu afsluttede sparerunde for uskøn og uværdig.

    For abonnenter


  • I den nye virksomhed vil Rud Pedersen A/S udvide deres samlede service og nu også tilbyde integreret full-service kommunikationsrådgivning. | Foto: Colourbox / arkivfoto

    Rud Pedersen fusionerer med mindre bureau

    Kommunikations- og public affairs-bureauet har slået pjalterne sammen med King Street for at kunne tilbyde integreret full service-kommunikationsrådgivning.

  • Mængden af indhold der er tilgængeligt for tv- og streamingbrugere er i eksplosiv vækst. | Photo: Uffe Weng

    Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op

    På bare tre år er udbuddet af unikke videotitler på tv og streaming vokset fra 1,6 mio. til 2,7 mio., viser tal fra Nielsen Gracenote - udviklingen øger fokus på personalisering og brugeroplevelse.

    For abonnenter


  • Går dette igennem, vil brugere få valget mellem at fortsætte med at bruge Instagram og Facebook gratis og med personaliserede reklamer eller at betale for deres konti og i stedet blive fri for reklamer. | Foto: Lionel Bonaventure

    Techgi­gant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

Læs også

"Vi er i samme hårde virkelighed som alle andre, og vi har også oplevet en faldende omsætning i de seneste måneder særligt på annonceområdet," udtaler ansv. chefredaktør på Politiken Christian Jensen til MediaWatch. | Foto: Miriam Dalsgaard
Aviser

Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op

En såkaldt opsigelsesgodtgørelse skal fungere som incitament til at få DJ-medarbejdere til at træde tilbage på dagbladet, der som flere andre er økonomisk presset.

For abonnenter



Photo: Jonas Olufson/Ritzau Scanpix
Radio

Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T.

En af podcast-landskabets største lyttermagneter stopper sit samarbejde med B.T. for at søge nye græsgange. 

For abonnenter



Dagbladet Information har fundet ny indlandsredaktør. | Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix
Aviser

Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør

Avisens nye indlandsredaktør kommer fra en stilling i Berlingskes gravergruppe.

Mængden af indhold der er tilgængeligt for tv- og streamingbrugere er i eksplosiv vækst. | Photo: Uffe Weng
Medienyt

Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op

På bare tre år er udbuddet af unikke videotitler på tv og streaming vokset fra 1,6 mio. til 2,7 mio., viser tal fra Nielsen Gracenote - udviklingen øger fokus på personalisering og brugeroplevelse.

For abonnenter



Flere dele af Jylland har tirsdag været præget af kraftig regn, som man også har mærket til i Aarhus. | Foto: Niels Nygaard/Ritzau Scanpix
Medienyt

Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr

Vand på gulvene og nedstyrtet loftsplade betyder, at ansatte og elever på journalisthøjskole er sendt hjem.


De journalistiske medarbejdere på Jyllands-Posten kritiserer bl.a. JP/Politikens Hus samt ejerfonden Jyllands-Postens Fond for et uskønt forløb gennem den seneste store sparerunde. | Photo: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Aviser

JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb

I en ny kritisk udtalelse stilet til ledelsen af Jyllands-Posten, koncernen og ejerfond kalder journalistiske medarbejdere den nu afsluttede sparerunde for uskøn og uværdig.

For abonnenter


Job

  • Head of Digital Marketing

  • CCO

  • Musikredaktør til P3

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Graphic Designer

  • Data Analyst

  • K-Forum søger journalist

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • Marketing Automation Specialist

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer –
  • Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør –
  • Internationalt forlag sparer op til 20 pct. papir på ny typografi –
  • EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere –
  • Rud Pedersen fusionerer med mindre bureau –
  • Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr –
  • Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T. –
  • Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op –
  • Pluto TV sikrer sig rettigheder til ishockey –
  • JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb –
  • Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op –
  • Techgi­gant vil kræve betaling for reklamefri Facebook –
  • Norske tv-producenter melder også om krisestemning –
  • Aller Media i Sverige dropper e-handel og sælger virksomheder –
  • Digital chef i Liberal Alliance bag Tiktok-kampagner stopper –
Flere nyheder

Job

  • Head of Digital Marketing

  • CCO

  • Musikredaktør til P3

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Graphic Designer

  • Data Analyst

  • K-Forum søger journalist

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • Marketing Automation Specialist

Se flere jobs

Watch Job

  • Operational Excellence Director

  • Executive Assistant til ATP Ejendommes CEO Office

  • Controller til fondsafvikling

  • Kontorassistent

  • Regnskabsassistent

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8369

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret