MediaWatch

Overvældende nyhedsudbud på TV

Og nu har også TV 2 udvide antallet af deres nyhedsudsendelser med nyheder både kl. 14 og 16 på hverdage. Allerede inden de to nye nyhedsudsendelser på TV 2 er vi oppe på ca. 4 1/2 timers nyhedsudsendelser pr. dag alene på de danske tv-stationer.

På trods af et stigende udbud, er der ikke tegn på, at vi bruger mere tid på at se nyhedsudsendelser. Nyhedsforbruget fordeles derimod ud på de forskellige udsendelser, så man kan se nyheder, når det passer ind i den enkelte seers planer.

Udbuddet af nyhedsudsendelser

Som det fremgår af ovenstående Tabel I tilbyder de danske tv-stationer 257 minutter nyheder om dagen, dvs. ca. 4-1/2 time. Og med de to nye nyhedsudsendelser på TV 2 er vi tæt på at nå 5 timer om dagen mod kun godt 4 timers nyheder sidste år i samme periode. Men gennemsnitsdanskeren ser kun ca. 18 minutters tv-nyheder om dagen, og i forhold til 1999 er det stort set konstant. Vi ser altså ikke flere nyheder på tv, fordi udbuddet øges, men vi spreder derimod bare det nuværende forbrug med de nye muligheder for at se tv-nyheder på forskellige tidspunkter af døgnet.

I tillæg til nyhedsudbuddet på de danske stationer kommer de deciderede nyhedsstationer, f.eks. CNN, Sky News og CNBC, som udelukkende sender nyheder. Sidstnævnte lancerer i maj en nordisk udgave af stationen, som kommer til at hedde CNBC Nordic.

Sverige og Norge

TV 2 har Danmarks mest sete nyhedsudsendelse

Der er naturligvis klart flest seere til nyhedsudsendelserne i prime time. Seertallene i prime time på TV 2 og DR 1 ligger på hhv. 942.000 og 814.000. Det er til gengæld et fald i forhold til samme periode sidste år. F.eks. havde TV 2 Nyhederne kl. 19 sidste år i gennemsnit næsten 1,1 mill. seere. Så alt imens udbuddet stiger, falder seertallene på de enkelte udsendelser. Med et næsten konstant nyhedsforbrug betyder det, at danskerne tilpasser sig tendensen med at se nyheder, når det passer dem. Den gamle læresætning om at danskerne kun ønsker at se nyheder på et specifikt tidspunkt, er dermed ikke gældende længere.

De helt unge foretrækker nyheder om morgenen

Nyheder fremover

TV 2's begrundelse for at udvide antallet af nyhedsudsendelser har således også været, at seeren får mulighed for at se nyheder, når det passer dem, og det er helt i tråd med den tendens, som helt sikkert bliver fasttømret på sigt. Der er derfor ingen tvivl om, at selvom vi allerede har et meget højt nyhedsudbud, vil det eksplodere i fremtiden, mens den enkelte seer tilpasser sit forbrug til sin døgnrytme.

Mere fra MediaWatch

Filmskolens nye rektor: Meget af konflikten er løst

Meget af den konflikt, der var årsag til problemerne på Den Danske Filmskole er allerede løst, lyder det fra skolens kommende rektor, Tine Fischer, der samtidig ser det som afgørende at skolen åbner sig mere for omverden.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske Medier investerer i lokaljournalistiske satsninger, kulturminister opfordrer til at slå koldt vand i blodet, når det gælder udsigten til forhandlinger om et nyt medieforlig, og regnskabstal var der fra bl.a. JP/Politikens Hus, Zetland og A4 Medier. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste nyt

Se flere jobs