Carat: Lovgivning blokerer for radiovækst

MediaWatch

"Det er igen lykkedes politikerne at give dansk kommerciel radio dårligere betingelser, end de har i udlandet", siger marketingchef Henrik Jensen, Carat.

Rundt om i Europa er radio et annoncemedie i vækst, men sådan skal det ikke være i Danmark. Danmark ligger fortsat nummer sidst på listen over landenes radiospending. Men Carat mener dog, at der trods alt er håb om vækst, da medieforliget åbner mulighed for, at radiomediet kan få en mere central placering i det kommercielle mediebillede.

Dårlige forudsætninger for kommerciel radio

Spaniens radioandel ligger på 11,2%, Grækenland: 5,5%, Østrig: 10,2%, Irland: 9,6%. I Danmark anvendes under 3% af mediekronerne på radio. Carat er ikke i tvivl om årsagen til den store forskel: Mediets kommercielle forudsætninger er helt forskellige. I de nævnte lande har der i årtier opereret stærke landsdækkende radiostationer. Set med kommercielle briller har Danmark haft en håbløs lovgivning, der nærmest har bremset professionel, kommerciel radiodrift.

Se på Norge

Totalt blev der i EU i 1998 brugt godt 27 milliarder kroner på at annoncere på radio. Men mens godt 2% af EU's bruttonationalprodukt kommer fra Danmark, er det kun under 1% når det gælder radio. Illustreret på en anden måde: Hele det danske radiomarked er kun på størrelse med hvad Deutsche Telecom bruger på radio i Tyskland.

Langt den største EU radio-spender er Tyskland. Af de 27 milliarder kroner, der i alt blev brugt på radio forrige år, blev 21% investeret i Tyskland - 7 ud af 10 kroner blev investeret i Tyskland, England, Frankrig og Spanien.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også