MediaWatch

Medieforlig: Begge radiokanaler i udbud

Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (R) går efter en smal aftale om det nye medieforlig.

Ifølge Jyllands-Postens oplysninger var kulturministerens oplæg inden mødet, at begge radiokanaler sendes i udbud under forudsætning af, at der skal være en public service forpligtelse.

Pengene fra licitationen kan ministeren til gengæld bruge til at finansiere sin hjertesag: Ingen reklamer før og efter børneudsendelserne i TV2.

Samtidig vil public service kravet formentlig sikre, at kun relativt få - heriblandt DR, TV2 og dagbladene - kan byde på de to radiokanaler.

Regeringen forsøgte på forhånd at få Kristeligt Folkeparti med. Så sent som ved middagstid i går blev partiets medieordfører Tove Videbæk ringet op af kulturministeren, som ville vide, hvordan partiet stillede sig til ideen om at sende begge radiokanaler i udbud. Men det lå også i kortene, at partiet kun ville få mulighed for at tilslutte sig forliget, efter at det var indgået.

»Min besked var, at hvis der allerede ligger et færdigt forlig, som vi bare skal slutte os til, så vil vi ikke være med,« siger Videbæk.

Her over for står, at både Socialdemokratiet og SF ønsker at give den fjerde radiokanal til DR. Kilder i Socialdemokratiet anså i går aftes fortsat den model for en sandsynlig udgang på forhandlingerne - som samtidig kan tilfredsstille CDs krav om, at mindst en kanal skal i udbud.

Også de konservatives medieordfører Brian Mikkelsen blev kontaktet af regeringen i weekenden. Hertil var meldingen et uomtvisteligt krav om, at den fjerde radiokanal sendes i udbud for at få DRs monopol brudt.

Venstre blev til gengæld hægtet helt af forhandlingerne allerede fra start. »Vi er overhovedet ikke blevet kontaktet i løbet af weekenden,« siger Jens Rohde, medieordfører for Venstre.

De danske dagblade henvendte sig i går direkte til »pressens minister«, statsminister Poul Nyrup Rasmussen (S), i et forsøg på at påvirke forhandlingerne.

I et seks sider langt brev anklager Dansk Dagblades Forening (DDF) regeringen for at haste medieforliget igennem uden ordentlig offentlig debat. Dagbladene hæfter sig blandt andet ved, at den stigende brug af internettet er konkurrenceforvridende.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs