Beskeden vækst i reklamestøj på tv

MediaWatch

Antallet af kommercielle minutter i dansk TV er steget med 228% fra 1994 til 1999. At der er kommet flere reklamer på TV er primært et resultat af annoncørernes øgede efterspørgsel efter at bruge TV som markedsføringskanal. Men det er ikke kun efterspørgslen, der er forøget. Udbudet af kommercielt TV er desuden blevet forøget af to andre årsager, nemlig et stigende antal kommercielle TV-stationer samt udvidede sendeflader om morgenen og natten hos de eksisterende.

Vi ser cirka 20 reklamespots om dagen

En hypotetisk reklamefinansieret station uden seere overhovedet, vil jo ikke bidrage spor til reklamestøjen, mens det samlede antal sendte kommercielle minutter vil stige voldsomt. Det er derfor forkert, når det fremstilles at reklamestøjen er tiltagende i samme takt som det stigende antal reklameminutter. Den faktiske reklamestøj er det antal spots, befolkningen ser.

Nedenstående graf viser indekseret udviklingen i antal sendte reklameminutter over for udviklingen i antal sete spots pr. dag. I 1994 blev der i gennemsnit sendt 2 timer og 40 minutters reklamer pr. dag på de danske TV-stationer, hvilket medførte, at en gennemsnitsdansker så 13,5 reklamespots pr. dag. I 1999 vistes 8 timer og 44 minutter, mens antal sete spots pr. dag er kun steget til 19,7. Det er altså tydeligt, at den faktiske reklamestøj langt fra har fulgt udviklingen i reklameomsætningen, og dette er netop sagens kerne.

Synligheden uændret, men kreativiteten vigtig

Væksten i reklamemængden medfører dog, at den kreative udformning af spottet kommer til at spille en endnu større rolle for effekten af kampagnen. Alle TMP's analyser viser, at det kreative er den langt mest afgørende faktor for effekten af en TV-indsats og ved siden af denne, er et eventuelt fald i effekten, på grund af øget reklamestøj, minimal og vil altid kunne hentes i tifold ved en bedre kreativ løsning.

Fortsat vækst, men langsommere

I den nærmeste fremtid vil udviklingen i antal reklameminutter altså fortsætte, dog med noget reduceret styrke. Der er nemlig en naturlig grænse for, hvor mange reklameminutter der kan afvikles på de nuværende stationer, da det ifølge lovgivningen ikke er tilladt at benytte mere end 15% af fladen til reklamer. Efterhånden som alle stationerne når denne grænse og ikke kan udvide deres sendeflade yderligere, vil udviklingen stagnere. Til gengæld vil eventuelle nye stationer bidrage betydeligt til udviklingen, da en enkelt ny station, som udnytter fladen maksimalt, alene vil kunne øge mængden med op til 33% i forhold til 1999.

Det samlede antal sendte reklameminutter i 2000 vil langt overgå de tidligere år. Vi har fra årsskiftet fået en ny kommerciel station, TvDanmark1, og får i efteråret endnu en fra TV2, hvilket alene vil forøge reklamemængden betydeligt. Derudover er TvDanmark's startproblemer med svigtende seertal også en kilde til øget reklamemængde, da TvDanmark i øjeblikket skal vise et spot op mod 2,5 gange flere end sidste år, for at opnå det samme antal kontakter.

TV-seningen faldt lidt i januar-februar

Man kan konkludere, at antallet af reklameminutter på dansk TV ganske rigtigt har været kraftigt stigende, men at problemerne i forbindelse hermed har været ganske begrænsede. Stigningen i sete reklamespots har kun været en femtedel af stigningen i sendte reklameminutter over de sidste 6 år, og den faktiske vækst i reklamestøj har derfor holdt sig på et særdeles begrænset niveau. Der er ingen grund til at mene, at TV-mediet er overbelastet. TV er stadig det mest effektive medie til massekommunikation!

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også