MediaWatch

Digital-TV: Bolden ligger hos politikerne

Nu skal de samme politikere prøve at enes om et par svære og kostbare beslutninger.

Spørgsmålene op til medieforhandlingerne er: Skal Danmark investere 200 millioner kroner i et jordbaseret net til digital-TV med risiko for, at de fleste danskere alligevel henter digitale signaler ind i hjemmet via kabel-TV eller satellit? Tal fra TV 2 viser, at prisen kun er beskedne 100 millioner.

I Norge er man i gang med en udredning om, hvorvidt et udbygget bredbåndsnet skal være den fremtidige distributionsform. Men den løsning er hverken realistisk eller rentabel i Danmark. Forudsætningerne er anderledes i Norge. I det bjergrige land vil en digitalisering af det jordbaserede sendenet koste næsten to milliarder kroner. Overvejelserne er anderledes end i Danmark, vurderede Rolf Brandrud, NRK.

Men har danskerne overhovedet lyst til den digitale TV-fremtid, og hvem skal med på en jordbaseret digital platform?

Her kunne man inddrage det lokale sendenet, når sendetilladelserne udløber. Ét stod nemlig nogenlunde klart: Man skal op på over 20 kanaler, før det er realistisk, at borgerne vil skifte modtagerudstyr. Lægges der ud med fire eller otte kanaler, er der stor risiko for fiasko. Det ligner en politisk forudsætning, at der er tilsagn om over 20 kanaler, hjulpet af såkaldt statistisk multiplexing. Forestillingen om fire kanaler i et multiplex alene med DR og TV 2 synes urealistisk på baggrund af høringen.

Tre holdninger til jordbaseret digital-TV

Til den første skole hører stort set kun DR og TV 2, der ønsker fuld kraft frem på et jordbaseret digital sendenet, selv om generaldirektør Christian Nissen, DR, erkendte, at han selv havde været meget i tvivl. DR og TV 2s engagement hænger givetvis sammen med licensforhandlingerne, fordi begge institutioner har pakket meget af ønsket om licensstigninger i ind digitaliseringen. Udsættes etableringen af nettet, får TV 2 og DR problemer med at forsvare en licensstigning her og nu. På høringen undrede det, at de to public service kanaler ikke plæderede mere for den nødvendige digitale merværdi, i form af et antal nye programinitiativer, der særlig udnytter den digitale teknologi. I stedet viste TV 2 et digitalt kamera, som ret beset ikke har noget med kernen i debatten at gøre.

En stor gruppe af aktører og eksperter, herunder medieforsker Frands Mortensen, siger, at vi har masser af tid til at undersøge sagen. Omverden er ikke og vil ikke løbe fra Danmark. Mange standarder skal fastlægges, så lad os tage det roligt og lade andre lande drage erfaringerne og tage de dyre omkostninger ved eventuelle fejl. Det har ingen mening, at lille Danmark skal lægge sig i spidsen af udviklingen.

En tredje skole er helt imod. Her tegnede Tele Danmark sig som den største fortaler. Muligvis i en erkendelse af, hvad ikke blev et tema på høringen: At hvis en jordbaseret digitalisering lykkedes, så får kabeldistributører og antenneforeninger problemer med at fastholde medlemmerne eller kunderne, når man med en ny egen antenne kan modtage et konkurrencedygtig tilbud.

Langt til politisk afklaring

Mere fra MediaWatch

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs