MediaWatch

Børns TV-reklameforbrug falder

På trods af et større udbud af børneprogrammer fra TV 2 er antallet af minutter, som børn ser TV-reklamer på stationen, faldet markant. TV3 har derimod oplevet en stigning i børns forbrug af reklamer.

Traditionelt er årets tre sidste måneder meget vigtige for de annoncører, der markedsfører produkter til børn. Det er her, at ønskesedlerne til jul skrives, og det er her, der investeres massivt, både fra forbrugernes side og fra annoncørernes side. Det er som regel også her, at debatten om mængden af TV-reklame rettet mod børn typisk blomstrer op.

Der har gennem 1999 været en bred debat om fordele og ulemper ved TV-reklamer for børn, og debatten bliver meget konkret i 2000, hvor Folketinget skal tage stilling til Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsens forslag om at omdanne TV 2 til i praksis en børnereklamefri TV-kanal. Allerede inden Kulturminsterens forslag helt eller delvist gennemføres har en række af de tiltag, som er gennemført af en kreds af annoncører, TV 2 og reklamebranchen, imidlertid haft effekt. Børn ser nu færre minutters reklame på TV 2 end tidligere på trods af, at mængden af børneprogram-minutter på samme station stiger.

Børns reklameforbrug på TV 2 faldt

Abonnenter kan downloade og læse hele artiklen fra nyhedsbrevet MediaWatch nummer 46

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs