Nu vender digital-TV i Sverige - Danmark usikker

MediaWatch

Alle de populære kanaler findes nu på plads og antallet af udlejede digital-TV-bokse øges hurtigt. Selskabet Boxer TV Access står bag udlejningen af digital-TV-bokse.

I oktober 1999 fandtes der cirka 500 bokse ude hos Tv-seerne. I dag er tallet oppe på godt 4000 bokse, samtidig med at antallet af forhandlere i sendeområderne stadig vokser. Målet har hele tiden været 100 000 udlejede bokse ved udgangen af 2000, og det er et mål, som Boxer er sikre på at nå.

"Vi ser helt klart, at trenden arbejder for det jordbaserede TV-net. Et bredt udbud med de mest populære kanaler, lav udlejningspris kombineret med enkelthed og digital-TV gennem den almindelig TV-antenne, er styrken i det jordbaserede net, siger Anders Appelqvist, direktør for Boxer TV Access.

"Det totale digital-TV-marked i 1999 var 100.000 bokse, og jeg tror at alle tre distributionsformer tilsammen vil udgøre 200.000 bokse ude hos forbrugerne i 2000. Boxer TV Access vil sætte sig på halvdelen af dette marked".

Dansk digital udvikling usikker

Spørgsmålene op til medieforhandlingerne er: Skal Danmark investere 200 millioner kroner i et jordbaseret net til digitalt tv med risiko for, at de fleste danskere alligevel fremover vil hente digitale tv-signaler ind i hjemmet via kabel-tv eller satellit? Og har danskerne overhovedet lyst til den digitale TV-fremtid, og hvem skal med på en jordbaseret digital platform?

Ét står nogenlunde klart: Man skal op på over 20 kanaler, før det er realistisk, at borgerne vil skifte modtagerudstyr. Lægges der ud med fire eller otte kanaler, er der stor risiko for fiasko. Forstillingen om fire kanaler i et multiplex alene med DR og TV 2 synes et urealistisk scenarie på baggrund af høringen.

Store forventinger til salg af digitale apparater

Det velrenomerede internationale analyseinstitut Jupiter har store forventninger til antallet af TV-apparater, der kan anvendes til digital TV i Danmark. Udbyderne af digital TV og andre aktører - med undtagelse af DR og TV 2 - er ellers noget forbeholdne overfor den ventede digitale eksplosition. I øjeblikket er der ikke tegn på en hurtig overgang til digital modtagelse i Danmark.

Men en undersøgelse af Jupiter Communication viser, at 50,8 millioner europæiske husstande vil have et digitalt TV-apparat i 2003. Andelen stiger fra 7% i 1999 til 33% i 2003. Forrest i feltet befinder overraskende nok Danmark sig, der med en forventet udbredelse af digitale TV-apparater på 41% placerer sig på en andenplads i europæisk sammenhæng. England ligger på førstepladsen, og Sverige på fjerdepladsen, skønt man i Sverige allerede i foråret 2000 udbyder 18 digitale jordbaserede kanaler.

Den optimistiske holdning deles dog af Brancheforeningen ForbrugerElektronik, hvor direktør Allan Bugge mener, at prisforskellen mellem digital og analog apparater snart udlignes. Han mener, at internetadgang og andre interaktive tjenester vil drive salget af nye apparater.

Læs mere i Mediawatch den 11. februar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også