MediaWatch

Nu vender digital-TV i Sverige - Danmark usikker

Alle de populære kanaler findes nu på plads og antallet af udlejede digital-TV-bokse øges hurtigt. Selskabet Boxer TV Access står bag udlejningen af digital-TV-bokse.

I oktober 1999 fandtes der cirka 500 bokse ude hos Tv-seerne. I dag er tallet oppe på godt 4000 bokse, samtidig med at antallet af forhandlere i sendeområderne stadig vokser. Målet har hele tiden været 100 000 udlejede bokse ved udgangen af 2000, og det er et mål, som Boxer er sikre på at nå.

"Vi ser helt klart, at trenden arbejder for det jordbaserede TV-net. Et bredt udbud med de mest populære kanaler, lav udlejningspris kombineret med enkelthed og digital-TV gennem den almindelig TV-antenne, er styrken i det jordbaserede net, siger Anders Appelqvist, direktør for Boxer TV Access.

"Det totale digital-TV-marked i 1999 var 100.000 bokse, og jeg tror at alle tre distributionsformer tilsammen vil udgøre 200.000 bokse ude hos forbrugerne i 2000. Boxer TV Access vil sætte sig på halvdelen af dette marked".

Dansk digital udvikling usikker

Spørgsmålene op til medieforhandlingerne er: Skal Danmark investere 200 millioner kroner i et jordbaseret net til digitalt tv med risiko for, at de fleste danskere alligevel fremover vil hente digitale tv-signaler ind i hjemmet via kabel-tv eller satellit? Og har danskerne overhovedet lyst til den digitale TV-fremtid, og hvem skal med på en jordbaseret digital platform?

Ét står nogenlunde klart: Man skal op på over 20 kanaler, før det er realistisk, at borgerne vil skifte modtagerudstyr. Lægges der ud med fire eller otte kanaler, er der stor risiko for fiasko. Forstillingen om fire kanaler i et multiplex alene med DR og TV 2 synes et urealistisk scenarie på baggrund af høringen.

Store forventinger til salg af digitale apparater

Det velrenomerede internationale analyseinstitut Jupiter har store forventninger til antallet af TV-apparater, der kan anvendes til digital TV i Danmark. Udbyderne af digital TV og andre aktører - med undtagelse af DR og TV 2 - er ellers noget forbeholdne overfor den ventede digitale eksplosition. I øjeblikket er der ikke tegn på en hurtig overgang til digital modtagelse i Danmark.

Men en undersøgelse af Jupiter Communication viser, at 50,8 millioner europæiske husstande vil have et digitalt TV-apparat i 2003. Andelen stiger fra 7% i 1999 til 33% i 2003. Forrest i feltet befinder overraskende nok Danmark sig, der med en forventet udbredelse af digitale TV-apparater på 41% placerer sig på en andenplads i europæisk sammenhæng. England ligger på førstepladsen, og Sverige på fjerdepladsen, skønt man i Sverige allerede i foråret 2000 udbyder 18 digitale jordbaserede kanaler.

Den optimistiske holdning deles dog af Brancheforeningen ForbrugerElektronik, hvor direktør Allan Bugge mener, at prisforskellen mellem digital og analog apparater snart udlignes. Han mener, at internetadgang og andre interaktive tjenester vil drive salget af nye apparater.

Læs mere i Mediawatch den 11. februar.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs