MediaWatch

Fusionen mellem Warner og EMI Music

Fremtiden indenfor distribution af musikalbumer bliver sandsynligvis Internettet. Det får Warner rig mulighed for at udnytte i forbindelse med AOL-fusionen, men pladeproducentdelen, som hovedsagelig har kontrakter med amerikanske topnavne indenfor musik, står imidlertid relativt svagt på det internationale marked med hensyn til engelske kunstnere, og det er her, at fusionen med EMI Music kommer ind i billedet.

Hidtil har den musik, som man har kunne downloade fra Internettet hovedsageligt bestået af mindre selskabers udgivelser, men eksperter forventer, at de store udbydere snart vil komme på banen. Derfor må de nylige fusioner mellem Time Warner og AOL samt Warner og EMI ses som en indikator for, at selskaberne har i sinde snart at udnytte Internettet som distributionsform. Det nye selskab Warner EMI Music har endnu ikke offentliggjort planer om at gå i gang med Internetudgivelser, men iagttagere mener at de snart vil gøre det.

Time Warners direktør har da også udtalt, at musikken netop er den del af firmaets forretning, som vil få størst gavn af Internettet og den digitale revolution.

Den hidtidige forsinkelse af udgivelse af musik-cd'ere via Internettet hænger sammen med den lukrative forretning det er for pladeselskaberne at distribuere via de traditionelle kanaler, hvor de hidtil har kunnet indkassere over 100 kroner per album. En anden grund er, at Internettet ikke helt er rustet til at anvendes til overførsel af den kapacitetskrævende musik, som følge af den endnu relativt lave overførselshastighed mange steder i verden.

Det vil imidlertid snart ændre sig, efterhånden som teleoperatørerne får omlagt deres systemer til højhastigheds-forbindelser som ADSL, og så vil Internettet vise sig at blive et effektivt medie til musik-distribution.

Plaget af piratkopier

Blandt andet blev en skoleelev herhjemme for nylig anklaget for at have lagt links ud på sin hjemmeside, som refererede til forskellige steder på nettet, hvor man kunne downloade ulovlige MP3 udgivelser.

Musikindustrien er i fuld gang med at indgå alliancer med Internetudbyderne for at forberede sig på fremtidens distributions-form. Den snart forældede cd-plade vil i løbet af de kommende år lige så stille udgå, og i stedet vil musik blive distribueret i en digital og komprimeret form over Internettet, enten i den kendte MP3-standard, eller, hvad der i fremtiden nu bliver tale om. Det stiller pladeindustrien over for en kolossal udfordring, og det har sandsynligvis været en af de væsentlige motiver bag den nylige alliance mellem verdens største Internetfirma AOL og Time Warner og den efterfølgende fusion med EMI.

Det engelske pladeselskab er allerede godt forberedt til Internettet, og har allerede alt deres musik liggende i digitaliseret form. Via et samarbejde med Internetfirmaet Musicmaker.com giver EMI sine kunder mulighed for at downloade musikken fra nettet, og derudfra selv sammensætte deres egne musik-cd'ere.

Fusionen

Praktisk taget bliver der tale om et joint venture mellem de to selskaber, med Warner Music som lederen. Hovedkvarteret kommer til at ligge i USA mens den internationale afdeling får hovedkontor i London, og EMI fortsætter med at være et selvstændigt selskab, med egen notering på London børsen.

Sammen kommer de to pladeproducenter op på en markedsandel på mellem 20 og 25 procent af det globale marked.

Den endelige realisering af fusionen forudsætter dels aktionærernes godkendelse og dels konkurrencemyndighedernes godkendelse i både USA og EU.

Aktionærernes godkendelse

Myndighedernes godkendelse

Musik på Internettet

EMI oplyste sidste år, at man forventede at salget via Internettet i løbet af de næste fem år ville nå op på omkring 10 procent. De to selskaber vil formentlig i første omgang udnytte sammenlægningens synergifordele ved at rationalisere og satse på salg af cd'ere via de traditionelle kanaler, men efterhånden vil de formentlig, hvis udviklingen følger eksperternes forudsigelser, komme til at udgive en større og større andel over Internettet, hvor musikken downloades direkte til købernes computere, hvorefter brugeren kan vælge at afspille den derfra eller overføre den til en digital afspiller, som for eksempel de transportable MP3-afspillere.

Aktiemarkedets reaktion

Ud over Internettets fordele ventes sammenlægningen at kunne medføre besparelser på omkring 3 milliarder dollars, og der kan ventes at skulle afskediges omkring 13 procent af de tilsammen 23.000 ansatte i de to pladeselskaber. Desuden er der en vis overlapning mellem de to selskabers i alt 2.500 kunstnere, som der er indgået kontrakt med, og det vil formentlig også medføre, at der skal skæres bort på det område.

Konkurrenterne

Skabelsen af verdens største pladeselskab

Forhandlede til anden side

Ud over de to, har også mediekoncernen News Corporation, som ejes af Rupert Murdoch været på tale som potentiel køber, og der er da også iagttagere, der mener, at der har været konkurrerende tilbud på EMI fra nogle af de store udbydere af Internettjenester.

Fremtiden indenfor Internet-musik

Konsulentfirmaet Jupiter Communications tror at musikudgivelserne via Internettet allerede i år 2003 vil blive den dominerende distributionsform. Først kan man forvente at det bliver popgenrens hit, som bliver lagt ud. Derefter vil det være muligt at downloade hittene og selv sammensætte sine personlige albums, der er skræddersyet til ens egne behov og ønsker. Hittene udgør i væsentlig grad til en stor del af pladeselskabernes indtægter. Det vil sikkert glæde de mange hitsfikserede musikelskere, at det bliver muligt at skræddersy sine egne musik-cd'ere.

Analysefirmaet Forrester Research forudser at antallet af personlige digitale afspillere vil stige fra 5 millioner i år til 10 millioner i 2001 og 32 millioner i 2003. Forrester tror at salget af al musik, som kan downloades, vil beløbe sig i 1,1 billion dollars i 2005.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs