MediaWatch

Microsoft leverer software til interaktiv TV

NTL ønsker at levere terrestriske TV-signaler til de områder, hvor selskabets kabel-TV net ikke er gravet ned og i den forbindelse ønsker NTL også at kunne tilbyde kunder uden kabel-TV sine interaktive tjenester.

NTLs valg af Microsoft er ikke unaturlig, idet Microsoft i januar 1999 erhvervede en 3% andel i NTL. Siden da har NTL aftalt at fusionere med privatkunde forretnings-området hos kabel- og teleselskabet Cable & Wireless Communications. Det har både i USA og Europa været Microsofts erklærede mål at kunne dominere fremtidens interaktive platforme på samme vis som man gennem det seneste årti har behersket markedet for software og styresystemer til PCer. Derfor har Microsoft gennem de seneste 3-4 år - først i USA og siden i Europa - investeret et større milliardbeløb i at købe sig ind i udvalgte kabel-TV selskaber. Endnu har Microsoft ikke investeret i kabelnet i Norden, men har dog været nævnt som en af favoritterne til at overtage Telias 1,2 millioner kabel-TV kunder i Sverige.

Mere fra MediaWatch

Filmskolens nye rektor: Meget af konflikten er løst

Meget af den konflikt, der var årsag til problemerne på Den Danske Filmskole er allerede løst, lyder det fra skolens kommende rektor, Tine Fischer, der samtidig ser det som afgørende at skolen åbner sig mere for omverden.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske Medier investerer i lokaljournalistiske satsninger, kulturminister opfordrer til at slå koldt vand i blodet, når det gælder udsigten til forhandlinger om et nyt medieforlig, og regnskabstal var der fra bl.a. JP/Politikens Hus, Zetland og A4 Medier. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste nyt

Se flere jobs