MediaWatch

Slagsmål om TvDanmarks penetration

Striden drejer sig om, hvor mange potentielle seere de forskellige kanaler har. TV3 og TV 2 anklager konkurrenten TvDanmark for at overdrive tallene, umiddelbart før årsaftalerne skal indgås, mens TvDanmark beskylder TV3 for at drive en kampagne mod stationen.

Baggrunden for den usædvanlige strid, der har skabt røre i det ellers harmoniske samarbejde om seertalsmålinger, er, at TvDanmark1 fra nytåret begyndte at sendte satellit-tv fra London.

Men ifølge flere branchefolk holder det tal overhovedet ikke. Det ligger tværtimod nede mellem 35 og 45 procent, men TvDanmark pumper tallet op med antenneforeninger, der har prøveabonnement på TvDanmark, og de folk, der ser TV ved hjælp af piratkort.

Det førte til en ophedet debat på et hastemøde i styregruppen for det såkaldte Tv-Meter-samarbejde i torsdags. Det er i denne styregruppe, Gallup sammen med de danske TV-stationer forsøger at fremskaffe så nøjagtige tal som muligt for de danske TV-vaner. De andre stationer ønskede at udsende en pressemeddelelse om, at der var forvirring om TvDanmarks tal - men Jesper Sehested Lund nedlagde veto, fortæller han selv.

Desværre var rygtet om, at der ville komme en pressemeddelelse, allerede sivet til mediabureauerne. I forvejen var de blevet stærkt overraskede over at høre, at man ikke kunne regne med TvDanmarks tal.

"Det er kritisk, at vi ikke har penetrationstallene. Vi har ikke en chance for at vurdere, om TvDanmarks tal passer. Men der er en meget stor sandsynlighed for, at tallene er vurderet alt for højt", siger en ledende medarbejder hos et af de største mediabureauer, til Politiken. Han vil gerne være anonym for ikke at rage uklar med stationen, der er hans tredjestørste leverandør af reklametid.

TvDanmark rasende

"Når man på et lukket møde beslutter ikke at udsende en meddelelse, skal man ikke gå ud i hele byen med en historie om, at vi forsøger at undertrykke en historie om, at det går dårligt for os", siger Jesper Sehested Lund.

Hos TV3 mener Lars Bo Andersen, at I så fald ville TV3s udbredelse også være over de nuværende 70%. Og selv om han erkender, at TvDanmark1s penetration nok vil stige i år, er han langt fra enig med sin konkurrent om forventningerne.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs