Elk ruster sig til de internationale markeder

MediaWatch

Denne udvikling er generel for internetvirksomheder i Danmark, der i den seneste tid har været præget af opkøb og sammenslutninger.

Mediawatch har talt med direktør Morten Elk, for at få hans bud på de tendenser, der i øjeblikket præger den danske internetbranche, og hvilke tanker og motiver, der ligger bag Elk's beslutning om at lade sig opkøbe og blive en del af en større koncern.

For Morten Elk er svaret ganske enkelt: "Man skal udvikle sig i takt med markedet, hvis man vil undgå at tabe markedsandele".

Og markedet udvikler sig. Større og mere internationale virksomheder, mere komplekse og teknisk vanskelige løsninger, integration af løsninger i virksomhedernes administrative og ledelsesmæssige forretningsgange.

Elk - baggrund

Et spørgsmål om størrelse

Tværdiciplinær kompetence-mix

For det første skal man have en omfattende teknisk ekspertise indenfor en bred vifte af de mange forskellige teknologier og standarder, som man benytter sig af ude i virksomhederne.

Elk er per tradition en meget teknisk orienteret virksomhed. Dette afspejler sig blandt andet i virksomhedens engagement i projektet Weblab, som køres i samarbejde med Niels Bohr Instituttet for Fysik, Astronomi og Geofysik. Når det gælder den tekniske side, så er størrelse i sig selv en fordel, mener Morten Elk. Det giver en større ekspertbase indenfor organisationen, som man kan trække på, når man står over for nye problemstillinger og systemer. Her vil Elk fremover kunne trække direkte på Information Highway's net af virksomheder og medarbejdere.

For det andet skal man være skrap på den interaktive del.Her drejer det sig også om reklame, og brugergrænseflader. Hvad angår den reklamemæssige del, så har Elk også erkendt, at denne del kunne opkvalificeres, og i den forbindelse etablerede man Adlab, til at tage sig af netkampagner osv.

Opgavernes karakter

Fremtidigt vækstpotentiale

I fremtiden vil virksomhederne lægge deres investeringer i IT på udvikling af kundestyring og elektronisk handel og markedsføring. I de forløbne år har virksomhederne først og fremmest investeret i de værktøjer, som effektiviserer backoffice-systemerne. Den del har nu nået et niveau, hvor der ikke længere er de helt store effektiviseringsgevinster at hente, og derfor vil virksomhederne i højere grad rette fokus på frontofficeaktiviteter for at forbedre de systemer, som understøtter kundebehandling, ordremodtagelse, elektronisk handel og internetmarkedsføring. Det stiller krav om, at der skal udvikles internetløsningerne, som er integreret i virksomhedernes bestående interne forretningssystemer.

Videre stiller det krav til leverandørerne af internetløsninger om, at have en udvidet forståelse for virksomhedernes interne styring af de informationer, som kommer ind fra Internettet, og dermed besidde visse ledelsesmæssige kompetencer mht. disse. Det er her, at Elk får tilført deres kompetencemix nye kompetencer fra Information Highway.

Information Highway er et af de største internetvirksomheder indenfor Øresunds-regionen. Alene i Øresundsregionen har Information Highway nu 70 ansatte, hvoraf 30 sidder i Malmø og 40 i København. Udover opkøbet af Elk har Information Highway for nylig købt den finske virksomhed Netmill og dermed forventer man at det totale antal medarbejdere inden årets udgang kommer til at overgå 420.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også