En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag4. oktober 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
MediaWatchonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
Migrerede artikler

Landsdækkende radio: De norske erfaringer

MediaWatch

Det er 15 år siden, Danmark fik et beskedent monopolbrud med en forsigtig lov, der tillod dannelsen af mange lokalradioer. Men der har aldrig været politisk flertal for at gennemføre et fuldbyrdet monopolbrud. Fra politisk hold har man ikke ønsket at tillade egnede arbejdsbetingelser for privatejet radio - som bl.a. kunne føre til flere lands-dækkende valgmuligheder. Tværtimod, så har den ene kulturminister efter den anden sikret, at vigtige, ledige senderessourcer blev fastholdt ubenyttet.
Der er i dag ledige frekvensressourcer til en landsdækkende "P4" med samme gennemslagskraft som P3. Desuden er der frekvenser til et femte sendenet med lavere sendestyrke. Tillades fri networking, og en professionalisering af lokalradio-lovgivning i øvrigt, kan der i princippet dannes ti landsdækkende radioaktører, men der er næppe marked til mere end én meget ressourcestærk radio, der kan levere det nyhedsalternativ til Radioavisen, som ministeren har i tankerne.

Nye toner

Ministeren har skitseret tre muligheder: Det fjerde ledige frekvenssæt gives til TV 2 eller til andre interesserede. Ministeren omtalte ikke det femte sæt ledige frekvenser. Som anden mulighed kan de kommercielle lokale radioer samsende radionyheder, eller en tredje mulighed er, at DRs regionalradioer gøres til selv-stændige institutioner, der kan samsende en alternativ radioavis.

Radio i andre lande

I alle vestlige lande er situationen helt modsat den i Danmark. Radio gør i gennemsnit krav på 6 pct. af media-forbruget i de europæiske lande. Andelene er højst i lande med stærke nationale kommercielle radioer som i Spanien (11%), Irland (8%), Østrig (11%), Grækenland (7%), Portugal (7%) og Norge (6%).

I Norge har man nået de 6 pct. Dér gennemførte man en liberalisering i 1993, der tillod lanceringen af en kommerciel landsdækkende P4 udbudt på konces-sionsbasis.

Norske erfaringer

P4 har været et betydeligt lokomotiv for mediet, der ligesom i Danmark var temmelig skrantende inden 1993. Da P4 fik rigtig fat, faldt nogle af de eksisterende lokalradioer dog fra. Den nye landsdækkende radio gik mest ud over dem, der valgte at konkurrere direkte med P4 og en række mindre professionelle kommercielle radioer. De tilbageværende ca. 135 radioer, der forstod at indrette sig på den nye markeds-situationen, kan glæde sig over at lokalradioerne som samlet kategori har øget omsætningen med 33% siden 1994. Broderparten af denne vækst er naturligvis tilfaldet de dygtigste.

Hele branchen kan også notere sig, at der gennem årene er skabt ca. 150 regulære arbejdspladser i kommerciel radio.

P4 er blevet en kulturel, såvel som en forretningsmæssig succes. P4 omsatte for 258 millioner NOK i 1998 og har nået den vigtige målsætning, at den med en share på ca. 35% kan prale af, at være den mest aflyttede radio blandt alle 25-50 årige.

P4 har også udviklet et stærkt nyhedsalternativ til public service radio med en høj troværdighed i befolkningen som nyhedsformidler og med ressourcer til at have korrespondenter i mange lande. P4 Norge tilbyder desuden en program-flade med musik, kunst, debat, livsstil og information.

Fordele ved et fuldbyrdet radiomonopol-brud

Debatten viser, at det er det ikke. Senest forsøgte Danmarks Radios generaldirektør sig med en feberredning ved at påstå, at radiomonopolet er brudt i kraft af Ritzaus' leverance af nyheder til lokalradioerne.

Hvis man for et øjeblik skal tage den højtidelige mine på, så drejer det sig om en styrkelse af demokratiet. Borgerne kan få flere valgmuligheder end i dag, hvor Danmarks Radio reelt er uden ligeværdige konkurrenter. Det gælder først og fremmest tilbuddet om alternativer i form af gode velproducerede nyheder. Nyheder produceret på andre betingelser.

De fleste medieforskere rynker brynene i bekymring over, at de traditionelle nyheds-kilder får stadig ringere kontakt med de unge, især de informationssvage grupper. Dagblade, TV-nyheder og DR-radio døjer alle med vigende interesse blandt unge. En ny radiokanal kan begynde på en frisk og tilbyde en anderledes nyhedsdækning, der også holder fast i de informations-svage.

Fra politisk hold kunne der være en idé i at lade en privat radio bidrage til samfunds-økonomien via en koncessionsafgift, frem-for at opkræve flere licensmidler.

I tilgift vil en liberalisering og professio-nalisering af radiomediet skabe mellem 100-200 nye, gode arbejdspladser i den private sektor.

Kilde: Carat Danmark, P4 Norge, Nielsen, Norsk Reklame Statistik.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Dagbladet Information har fundet ny indlandsredaktør. | Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix
Aviser

Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør

Avisens nye indlandsredaktør kommer fra en stilling i Berlingskes gravergruppe.
  • Landsdækkende dagblade mærker annoncenedgang - men er fortrøstningsfulde
  • Information-direktør: "På et tidspunkt vil det ikke længere kunne lade sig gøre at udgive printavisen hver dag"


Foto: Europa-kommissionen
Politik

EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere



Foto: Colourbox
Digital

Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer

For abonnenter


Harpercollins har fået lavet en ny skrifttype til sine bøger, der sparer dem for papir. | Foto: Mark Lennihan/AP/Ritzau Scanpix
Forlag

Internationalt forlag sparer op til 20 pct. papir på ny typografi

For abonnenter


"Vi er i samme hårde virkelighed som alle andre, og vi har også oplevet en faldende omsætning i de seneste måneder særligt på annonceområdet," udtaler ansv. chefredaktør på Politiken Christian Jensen til MediaWatch. | Foto: Miriam Dalsgaard
Aviser

Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op

For abonnenter


Foto: Jonas Olufson/Ritzau Scanpix
Radio

Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T.

For abonnenter


  • Flere dele af Jylland har tirsdag været præget af kraftig regn, som man også har mærket til i Aarhus. | Foto: Niels Nygaard/Ritzau Scanpix

    Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr

    Vand på gulvene og nedstyrtet loftsplade betyder, at ansatte og elever på journalisthøjskole er sendt hjem.

  • Metal Ligaen er den bedste ishockey-liga i Danmark. | Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

    Pluto TV sikrer sig rettigheder til ishockey

    Den reklamefinansierede streamingtjeneste har indgået samarbejde med Metal Ligaen om at vise ishockeykampe frem til marts.

    For abonnenter


  • De journalistiske medarbejdere på Jyllands-Posten kritiserer bl.a. JP/Politikens Hus samt ejerfonden Jyllands-Postens Fond for et uskønt forløb gennem den seneste store sparerunde. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb

    I en ny kritisk udtalelse stilet til ledelsen af Jyllands-Posten, koncernen og ejerfond kalder journalistiske medarbejdere den nu afsluttede sparerunde for uskøn og uværdig.

    For abonnenter


  • I den nye virksomhed vil Rud Pedersen A/S udvide deres samlede service og nu også tilbyde integreret full-service kommunikationsrådgivning. | Foto: Colourbox / arkivfoto

    Rud Pedersen fusionerer med mindre bureau

    Kommunikations- og public affairs-bureauet har slået pjalterne sammen med King Street for at kunne tilbyde integreret full service-kommunikationsrådgivning.

  • Mængden af indhold der er tilgængeligt for tv- og streamingbrugere er i eksplosiv vækst. | Foto: Uffe Weng

    Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op

    På bare tre år er udbuddet af unikke videotitler på tv og streaming vokset fra 1,6 mio. til 2,7 mio., viser tal fra Nielsen Gracenote - udviklingen øger fokus på personalisering og brugeroplevelse.

    For abonnenter


  • Går dette igennem, vil brugere få valget mellem at fortsætte med at bruge Instagram og Facebook gratis og med personaliserede reklamer eller at betale for deres konti og i stedet blive fri for reklamer. | Photo: Lionel Bonaventure

    Techgi­gant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

Læs også

"Vi er i samme hårde virkelighed som alle andre, og vi har også oplevet en faldende omsætning i de seneste måneder særligt på annonceområdet," udtaler ansv. chefredaktør på Politiken Christian Jensen til MediaWatch. | Foto: Miriam Dalsgaard
Aviser

Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op

En såkaldt opsigelsesgodtgørelse skal fungere som incitament til at få DJ-medarbejdere til at træde tilbage på dagbladet, der som flere andre er økonomisk presset.

For abonnenter



Foto: Jonas Olufson/Ritzau Scanpix
Radio

Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T.

En af podcast-landskabets største lyttermagneter stopper sit samarbejde med B.T. for at søge nye græsgange. 

For abonnenter



Dagbladet Information har fundet ny indlandsredaktør. | Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix
Aviser

Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør

Avisens nye indlandsredaktør kommer fra en stilling i Berlingskes gravergruppe.

Mængden af indhold der er tilgængeligt for tv- og streamingbrugere er i eksplosiv vækst. | Foto: Uffe Weng
Medienyt

Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op

På bare tre år er udbuddet af unikke videotitler på tv og streaming vokset fra 1,6 mio. til 2,7 mio., viser tal fra Nielsen Gracenote - udviklingen øger fokus på personalisering og brugeroplevelse.

For abonnenter



Flere dele af Jylland har tirsdag været præget af kraftig regn, som man også har mærket til i Aarhus. | Foto: Niels Nygaard/Ritzau Scanpix
Medienyt

Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr

Vand på gulvene og nedstyrtet loftsplade betyder, at ansatte og elever på journalisthøjskole er sendt hjem.


De journalistiske medarbejdere på Jyllands-Posten kritiserer bl.a. JP/Politikens Hus samt ejerfonden Jyllands-Postens Fond for et uskønt forløb gennem den seneste store sparerunde. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Aviser

JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb

I en ny kritisk udtalelse stilet til ledelsen af Jyllands-Posten, koncernen og ejerfond kalder journalistiske medarbejdere den nu afsluttede sparerunde for uskøn og uværdig.

For abonnenter


Job

  • Data Analyst

  • CCO

  • Graphic Designer

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Musikredaktør til P3

  • K-Forum søger journalist

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Head of Digital Marketing

  • Marketing Automation Specialist

  • Teknisk chef til DR Nyheder

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer –
  • Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør –
  • Internationalt forlag sparer op til 20 pct. papir på ny typografi –
  • EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere –
  • Rud Pedersen fusionerer med mindre bureau –
  • Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr –
  • Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T. –
  • Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op –
  • Pluto TV sikrer sig rettigheder til ishockey –
  • JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb –
  • Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op –
  • Techgi­gant vil kræve betaling for reklamefri Facebook –
  • Norske tv-producenter melder også om krisestemning –
  • Aller Media i Sverige dropper e-handel og sælger virksomheder –
  • Digital chef i Liberal Alliance bag Tiktok-kampagner stopper –
Flere nyheder

Job

  • Data Analyst

  • CCO

  • Graphic Designer

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Musikredaktør til P3

  • K-Forum søger journalist

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Head of Digital Marketing

  • Marketing Automation Specialist

  • Teknisk chef til DR Nyheder

Se flere jobs

Watch Job

  • Executive Assistant til ATP Ejendommes CEO Office

  • Operational Excellence Director

  • Kontorassistent

  • Controller til fondsafvikling

  • Regnskabsassistent

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8369

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret