MediaWatch

WAP på vej væk fra legetøjsstadiet

De danske brugere af WAP telefoner har endnu til gode at kunne logge ind på danske services. Der er nemlig ingen. Telefonselskaberne har ingen gateways, og der er ingen portaler eller indholds-udbydere. MediaWatch har talt med Flemming Lund, der til daglig arbejder hos det Egmontejede Netpool og initiativtager og formand for WAP-forum i Danmark for at få en status på udviklingen i Danmark.

Når Flemming Lund skal udnytte sin WAP-telefons nye muligheder, så ringer han op via en gateway i Finland. MediaWatch har tidligere beskrevet et igangværende piliotprojekt i Sverige, hvor Telia, Nokia og et antal indholdsleverandører er i gang med et forsøg med WAP. I nærværende udgave af iNetwatch kan man læse om et tilsvarende forsøg i Norge, under ledelse af Telenor. Man kan dermed konstatere, at de øvrige nordiske lande er foran for Danmark.

Hvorfor er Danmark ikke længere?

De muligheder som man diskuterer, er om forretningsmodellen skal baseres på bannerreklamer, som man kender det fra internetet, men her kan der højst blive tale om nogle ganske små bannere eller logo-eksponeringer. Problemet forværres yderligere af, at teknologien endnu halter bagefter med hensyn til skærmopløsningen. Et andet alternativ som diskuteres i branchen, er at finansiere indholdet via afbrydelser, som de såkaldte splash-reklamer, hvor skærmen et kort øjeblik bliver afbrudt af en reklame. Denne model svarer i princippet til den, der kendes fra Sponsorfonen.

Flemming Lund mener ikke, at man kan klandre de danske aktører for at være bagud i udviklingen. Der foregår i øjeblikket rigtig mange beta-test med WAP rundt omkring i de danske virksomheders udviklingsafdelinger, men generelt stiller vi relativt høje krav til kvaliteten i Danmark, førend vi vil lancere en ny teknologi, og videnniveauet omkring WAP er endnu ikke høj nok.

Han forklarer at udbredelsen af nye teknologier følger en karakteristisk cyklus. Først leger man med den, dernæst vil teknologiudviklingen afspejle et af de medier man kender i forvejen, hvad angår WAP er det medie internettet, og endelig finder man ud af at udnytte de unikke fordele, som den nye teknologi rummer. Med hensyn til WAP befinder man sig i øjeblikket lige på grænsen mellem legestadiet og afspejlingsstadiet.

Kunsten at udvikle en effektiv WAP-portal

Dansk WAP-portal på vej

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs