Efterårets programmer på TV

MediaWatch

TV 2 har lagt hårdt ud med en lang række nye programmer og har introduceret koncepter som "Grinetimen" torsdag aften og "Seriesøndag" alt sammen for at rette fokus mod målgruppen personer 21-50 år. TV3 holder stilen med Robinson Ekspeditionen som flagskib og har stor tiltro til at det nye program Jagten på Ørkenguldet kan være endnu et flagskib for stationen. TvDanmark fortsætter strategien som "Klassens frække dreng" med en lang række kontroversielle programmer uden de helt store afstikkere rent seermæssigt.

Fælles for alle tv-stationerne er, at der investeres mere og mere i takt med at kampen om seerne og dermed reklame-kronerne intensiveres. Som et led i denne kamp om reklamekronerne, præsenterer de kommercielle tv-stationer jævnligt deres programplaner overfor mediebureauerne for at fortælle, hvorfor de bliver sæsonens mest sete tv-station. Efteråret er nu i gang, og det betyder, at tv-stationerne har startet udsendelsen af deres efterårsprogram-planer, som i sommerens løb er præsenteret for bureauerne. CIA MediaCentralen har set nærmere på, hvordan det er gået med de første udsendelser af udvalgte programmer.

TV 2

Set ud fra en kommerciel vinkel, dvs. ud fra en reklamekøbers vinkel, er der to forhold, der afgør et tv-programs succes. For det første antallet af seere, og for det andet seerprofilen på programmet. Antallet af seere er bestemmende for, hvor mange seere man kommer i kontakt med på én gang, mens profilen er afgørende for, om man rammer sin målgruppe.

For TV 2 er begge forhold lykkedes for programmerne i efterårsplanen, hvilket kan ses i nedenstående tabel.

Programmer som Hvem vil være Millionær, Gadekamp og FC Lisby har alle været på listen over de mest sete programmer. Samtidig er der en seerprofil, der højere grad matcher den generelle aldersfordeling i befolkningen, således at de yngre seere ikke er helt så underprioriterede som tidligere.

Ovenstående programmer er alle placeret i prime time (20.00-22.00). Derudover er de velkendte programmer som Ally, Et umage Par og Strengt fortroligt også flyttet til primetime. Der har altså været stor fokus på at lave et programflow, der tiltrækker og fastholder målgruppen personer 21-50 år, og det har været med til at sikre TV 2 en yngre profil i primetime og dermed et forbedret produkt for reklamekøberne, da den største del af de kommercielle kontakter findes i primetime.

Udover de nævnte er der stadig en række programmer i vente. Heriblandt 3 magasiner Afrodite, Kasse 2 og Det muntre Køkken, som er hhv. et livsstil-, privatøkonomi- og madmagasin.

TV3

Seertallene har i 1998 været stigende og kulminerede i finalen med 1.077.000 seere og blev således uden sammenligning det mest sete program på TV3 i 1998. I 1999 er startniveauet betydeligt højere end i 1998, og har været den succes, som TV3 har forventet, og seertallene stiger troligt i takt med intrigerne på øen.

Til gengæld har TV3 ikke haft samme succes med Jagten på Ørkenguldet, som er stationens anden store egenproduktion i efteråret. Seertallene viser desværre, at programmet ikke er faldet i seernes interesse. Det gennemsnitlige seertal er kun 246.000 og kan ikke siges at være det flagskib, som TV3 forventede.

Udover andre nye programmer som Det kulørte Ugeblad og Det' Bare Danske Mænd, hvor sidstnævnte endnu ikke er introduceret på skærmen, kører Pernilles Univers, Efterlyst samt diverse film og serier i vanlig stil og er med til at sikre en god programflade for TV3/3+.

TvDanmark

Biker Jens er en anden af TvDanmarks nye satsninger i efteråret. Knap 300.000 seere i gennemsnit pr. program indtil videre er et højt niveau for et program på TvDanmark. Også TvDanmark benytter sig af markedsføring gennem andre medier end stationens egen programflade. Såvel Biker Jens som Det ny Synnøves er blevet markedsført via bill-boards i bybilledet. Det er værd at bemærke, at det netop er de programmer, som klarer sig relativt bedst.

Derudover fortsætter TvDanmark med de velkendte programmer X-trem, 48 timer og Stripperkongens Piger. Stripperkongens Piger tiltrækker sig for tredje gang seernes opmærksomhed og har et gennemsnitligt seertal på 232.000 seere, som stort set svarer til niveauet på forrige runde. Interessant er det, at seerne er nogenlunde ligeligt fordelt mellem mænd og kvinder, så programmet er altså ikke et udpræget "mandeprogram", som nogen måske ville mene.

Seerandelene

Som seer er man en klar vinder, når tv-stationerne kæmper om seerandelene. De stigende programinvesteringer, der følger i kølvandet på kampen om seerandelene, udmønter sig i både flere og bedre programmer indenfor alle programgenrer samt nye programtyper. Det betyder, at seerne får mere og mere at vælge imellem og begynder dermed at stille større og større krav til det de ser. Det stiller igen krav til tv-stationerne for at fastholde seernes gunst, og så er ringen sluttet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også