MediaWatch

Microsoft indgår i samarbejde om hurtigt internet

Microsoft mener, at virksomhederne planlægger at bruge deres "steaming" softvare, som gør det muligt at sende og modtage lyd og video, som f.eks. film eller high-fidelity musik, over World Wide Web.

Partnerskabet er Microsoft's seneste forsøg på at vinde markedsandele fra rivalen RealNetworks med hensyn til den del af kunderne, som bruger "steaming" software. RealNetworks er markedets pionerer på området og de regnes stadigvæk for at være markedets mest fremtrædende leder. RealNetworks har base i Seattle, nær ved Microsoft's base i Redmond, Wash.

Mange analytikere mener, at højhastig-hedsadgang til internettet er den næste slagmark for steaming media teknologien. Steaming media virker bedst på højhastighedsetværk, men langt størsteparten af web-brugerne bruger stadigvæk adgange til internettet gennem langsommere opringningsmodemer. Det har været medvirkende til at skade accepten af steaming media.

Det er her at Microsoft kan slå RealNetworks, mener analytikere. Nemlig ved at fremskynde industriens medspillere til at opprioritere deres anstrengelser med at bygge højhastighedsnetværk og teknologier som udnytter dem. Partnerskaberne, så som kabel-tv virksomheder, vil samarbejde om at optimere deres netværk så de bedre er i stand til at behandle den udvidede video og audio.

På dette punkt er RealNetwork industriens standard, men Microsoft er på samme tid ekstrem gode til at skabe koalitioner af folk og holde sammen på disse koalitioner. De er måske lidt sene om at komme igang, men til gengæld kommer de igang med et ordentlig brag.

RealNetworks udtaler gennem en talsmand, at de er langt i foran Microsoft med hensyn til at levere steaming media, som arbejder bedst gennem højhastigheds internet adgang, og at RealNetworks ikke ser det nye Microsoft initiativ som en trussel.

Virksomhederne i Microsoft koalitionen inkluderer højhastigheds tv virksomheder så som RoadRunner, kabel-tv giganterne Time Warner og MediaOne, indholdsleverandører som Virginmega.com og Digital Entertainment Network og netværk virksomheder som Akamai Technologies og Sandpiper Networks.

Microsoft siger at virksomhederne i"Windows Media Broadband Jumpstart" initiativet ikke vil blive begrænset til at bruge Microsoft's software, men at deres software er optimeret til højhastigheds netværk. Dette er den underliggende teknologi, som muliggør at dette kan ske.

Mere end 35 ledende virksomheder har indvilliget i at slutte sig til initiativet, som skal reducerer omkostningerne og levere en ny kvalitets steaming indhold til forbrugerne, som er tæt på broadcast kvalitet

Bredbåndsinitiativet blev introduceret ved konferencen Digital Hollywood overfor 35 industriledere i sidste uge, sammen med en introduktion til Microsoft Windows Media, der er et end-to-end forsøg på tværs af industrier, designet til at fremskynde forbrugernes optagelse af bredbåndsteknologierne og øge profitabiliteten for indholodsleverandørerne.

Som et resultat af dette initiativ, vil forbrugerne få adgang til det nye bredbåndsindhold inden årets udgang. Microsoft's Steaming Media division forudser, at det nye initiativ vil spille en nøglerolle i at fordoble forbrugernes bredbåndsoptagelse indenfor det kommende år. Jumpstart-initiativet bygger på Windows Media teknologiernes succes og leverer de første sammenhængende løsninger som henvender sig til de forhindringer, som steaming video industrien står overfor i dag. Disse inkluderer uklare business modeller, utilstrækkelig audio og video infrastruktur, mangel på bredbåndsindhold og høje licens- og transmissionsomkostninger.

Der er to mål med det nye initiativ. For det første at muliggøre skabelse indhold og applikationer der udytter bredbånds-teknologien og for det andet tilbydes et industriomfattende partnerskab, som stiller en infrastruktur til rådighed for forbrugerne, som kan levere indhold og relaterede applikationer i en kvalitet der er tæt på bredbåndsindholdskvalitet.

Jumpstart initiativet indebærer først og fremmest fire fordele for forbrugerne og industrien:

Bedre kvalitet til forbrugerne

Skaber nyt indhold til bredbåndet.

For industrien betyder det nye initiativ forbedrede businessmodeller

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs