Internettet som strategisk værktøj

MediaWatch

Den hastige udvikling har medført, at de løsninger, som kunne imponere for 2 år siden er forældede i dag, og der har allerede været så mange "bølger" i udviklingen, at de ikke kan tælles.

De første bølger var i overvejende grad relateret til det visuelle. Nye teknologier, som gav webdesignere bedre muligheder for at kontrollere det slutresultat, brugeren oplevede.

Lige nu præges Nettet af en bølge, som tager udgangspunkt i en langt mere strategisk tænkning i mediets muligheder. Der findes allerede nu et meget bredt udvalg af software, som kan afvikles over Nettet og udvalget bliver hastigt bredere, hvilket giver nogle helt nye, strategiske muligheder.

Anvend Nettet strategisk

Analysen kan f.eks. tage udgangspunkt i tre enkle spørgsmål:

Hvordan kan Nettet give os omkostnings-mæssige fordele?

Hvordan kan Nettet give os konkurrence-mæssige fordele?

Kan Nettets udvikling blive en trussel for virksomheden?

I sin analyse bør man være opmærksom på, at mange af de teknologier, der er udviklet til nettet også kan anvendes til f.eks. CD-rom produktioner. Dette kan f.eks. være relevant, hvis man får en idé, som man af datasikkerhedsmæssige årsager ikke finder velegnet til Nettet.

Omkostningsmæssige fordele

Dette spørgsmål omfatter ikke kun de helt generelle områder som åbningstider, kontoordninger m.m., men også oplysninger om aktuelle leveringstider, kundens regningsstatus o.m.a.

Analysen kan f.eks. også omfatte mulighederne for en automatisering af ordrebehandling via en elektronisk ordreafgivelse.

Konkurrencemæssige fordele

Denne bekymring er reel, hvis virksomheden undlader at stille sig selv spørgsmålet om, hvordan Nettet kan føre til konkurrencemæssige fordele. Her er mulighederne for at tilbyde sine kunder "noget ekstra", et af de områder som bør analyseres.

"Noget ekstra" kan være alt lige fra aktuel information om nyheder og særtilbud til informationssystemer, hvor kunden kan følge sin ordre hele vejen gennem systemet.

Nettet som trussel

Begreber som Supply Chain Management og Værdikæder får en helt anden betydning, hvis man som grossist, agent eller detaillist forestiller sig muligheden for, at alle ens kunder i nær fremtid vil kunne bestille deres varer direkte på producenternes websites overalt i verden.

Som grossist kan man derfor opleve et øget behov for at styrke sin position i distributionskæden, og i denne forbindelse kan Nettet også byde på nogle muligheder.

En grossist kan f.eks. investere i et website, der kan fungere som informationskanal mellem producenter og forhandlere. Her har producenterne mulighed for hurtigt at informere om nyheder og tilbud.

Samme grossist kan tilbyde sine forhandlere en ekstra service i form af profilering på Nettet. Hver forhandler kan f.eks. tilbydes sit eget lille website, som kan produceres billigt med udgangspunkt i en skabelon og hostes gratis på grossistens website.

Investeringen hertil vil ofte kunne minimeres gennem indtægter fra bannersalg til producenter jf. de traditionelle tilbudsaviser, som i vid udstrækning finansieres af producenterne.

Visioner

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også