TV-industriens sværmer om iVo og Replay

MediaWatch

Smart Tv er kommet for at blive, og de to selskaber TiVo og Replay bliver blandt spillerne på banen, Det kan være et af årsagerne til, at Tv-selskaberne i den seneste tid har haft travlt med at investere i selskaberne. En anden mulighed er, at medieselskaberne ser de nye digitale optagerbokse som en potentiel trussel for deres reklameindtægter, som udgør en ikke uvæsentligdel af vores anergi

I stedet for en traditionel video kassette, anvender de nye DVR'ere en harddisk, som ligner den, der sidder i en almindelig computer. Ved at kombinere det med et stykke easy-to-use elektronisk program-mering og online tjenester, kan disse optagere programmeres til at optage tv-programmer.

I juli bekendtgjorde TiVo, at man ville prøve at rejse $80 millioner, i en indledende offentlig udbud af aktier.

Kort tid efter at TiVo havde afsluttet en aftale med sattelit-Tv leverandøren DirectTV, en enhed under Hughes Electronics, hvor DirectTV havde givet lovning på, at de vil være TiVo's største investor, fik TiVo også støtte fra Phillips Electronics. TiVo har i forvejen en aftale med Phillips om, at de skal producere TiVo's set-top bokse, men for nylig besluttede man altså også at investere i TiVo.

Den 9 juni bekendtgjorde NBC, at de ville investere et multimillionbeløb i TiVo. NBC var den første større broadcaster til at tage et bid af markedets pionerer. Med i købet får NBS en plads i TiVo's bestyrelse.

Den 27 juli bekendtgjorde TiVO, at man havde modtaget investeringer fra adskillige store mediavirksomheder som CBS, kabel operatører Comcast Corporation, Cox Communication, Discovery Communication, The Walt Disney Company og Liberty Media. Gennem disse investeringer har TiVo fået etableret et samarbejde med industriens ledende broadcasters som CBS, NBC og The Walt Disney Company.

Den 17 august offentliggjorde Tivo og America Online en alliance for AOL TV. Aftalen med AOL indebærer at sammenbringe individuel Tv Service og AOL interaktivitet.

Med i rækken af prominente investorer inkluderer også Paul Allen, medstifter af Microsoft, NBC og Phillips Electronics.

Partnerskabet mellem TiVo og Discovery Communications (DCI) indebærer, at TiVo får leveret udsendelser til sine abonnenter fra Discovery Channel, TLC (The Learning Channel), Animal Planet, Travel Channel m.fl.

De to underholdningsvirksomheder vil sammen udvikle "Network Showcasses" eller video magasiner på TiVo's services for Discovery's programmer. Discovery Showcases vil berige personliggørelsen af TiVo's service og highlighte Discovery's dokumentarprogrammer. Showcases vil gøre det muligt for TiVo's abennenter at lære mere om Discovery's nuværende og fremtidige programmer, og med et klik på fjernbetjeningen kan de let se eller optage deres favorit Discovery programmer, eller se dem senere når det passer dem. TiVo og Discovery vil fortsætte samarbejdet om at udvikle nye muligheder og indhold i takt med at TiVo's services udvides.

TiVo's service gør det muligt for brugere at tids-skifte deres favorit programmer og skabe en individuel tilpasset tv-sammensætning, som de kan se når som helst. TiVo's intellegente "Thumbs up, thumps down" giver en personlig udvælgelse af nye programforslag, hvilket sikrer at TiVo's modtagere altid kan levere de bedste tilgængelige programmer på Tv, som passer til den individuelle seers præferencer.

For en måned siden annoncerede DCI sine investeringer i TiVo, og John Hendricks' udvælgelse til TiVo's bestyrelse. Hermed har Discovery tilsluttet sig den voksende liste af partnere fra underholdnings-industrien, inklusiv The Walt Disney Company, CBS, Encore Media, E! Entertainment Television, Flix, HBO, Phillips Electronics, DIRECTV, NBC, Showtime, Style, The Movie Channel, The Weather Channel, TV Guide Interactive, Liberty Media, Cox Communications, Comcast Corporation, ZDTV og America Online.

TiVo har hovedkvarter i Sunnyvale, Californien, og er skaber af det såkaldte personligt tv. TiVo's service muliggør at brugeren selv har kontrol over deres Tv-forbrug, ved at lade dem se, hvad de vil, når de vil. TiVo gør det mulig for brugeren at pause, spole tilbage, instant replay og playback i slow motion i enhver live TV-udsendelse. Som en del af TiVo-s brugervenlige service og unikke teknologi, kan seerene time-skifte deres farvorit Tv programmer og skabe en tilpassset TV-programsammensætning, som kan ses når det passer en bedst. TiVo blev grundlagt i august 1997 af to tidligere Silicon Graphics ledende medarbejdere, Michael Ramsay og James Barton. De har begge været med fra de tidligere generationer af interaktiv video-on-demand systemer og Hollywood Special-effekt teknologi. TiVo kan findes på www.tivo.com.


Replay

Time Warner, The Walt Disney Company, NBC, Tribune, Liberty Media, Showtime Networks Inc., United Television, CTV, Matsushita Kotobuki (Panasonic) og andre markerer den største financielle investering i Personal TV.

Også to private investorer, Marc Andreessen, stifter af Netscape og Sky Dayton, en Replay Networks bestyrelsesmedlem øgede deres personlige stakes i virksomheden..

Den 8 juni offentliggjorde Panasonic Consumer Electronics Company, at de ville markedsføre en version af ReplayTV til detailhandelen i efteråret. Matsushita Kotobuki Electronics Industries, Ltd. er et af verdens største producenter af video-produkter og hard diske.

Ifølge en tidligere aftale mellem Showtime Networks Inc. vil Replay Network Service levere Replay Zones hvor man vil promovere kommende udsendelser som Showtime, The Movie Channel, Sundance Channel og Flix. Showtime Networks Inc. er en fuldt ejet subsidiary af Viacom Inc.

Replay Networks blev stiftet i 1997, med en vision om at skabe næste generationsprodukter, som vil skabe den fremtidige fjernsyn. Replay har indleveret mere end ere en 12 patenter for området ReplayTv og Personal Television.

Ifølge ReplayTv skønner International Data Corporation (IDC), at man kan forvendte, at der vil blive en efterspørgsel på mere end en million Personal Tv produkter i år 2000, hvilket gør kategorien til den hurtigst voksende forbrugerelektronikmarked i nyere tid. Forrester Research estimerer at 14 millioner amerikanere vil se tv ved brug af Personal Tv. inden udløbet af år 2004, Ti år fra nu, vil produkterne penetrere fire ud af fem amerikanske hjem og dermed ændre television for evigt.

Replay Networks, som laver digitale Tv-optagere, som kan kompilere optagelser og springe over reklamer, sagde torsdag, at de havde vundet en $57 millioner kontrakt om finansiering fra en gruppe af medievirksomheder, som havde truet med at sagsøge opstarten.

De nye investorer inkluderer Time Warner, Disney, Liberty Media, United Television og Showtime Networks. Mange af Replay's nyeste investorer havde tidligere også investeret i TiVo.

Replay-enheden ligner en VCR, men bruger en stor computer harddisk i stedet for videobånd til at optage Tv-programmer. Brugere kan effektivt pause eller spole tilbage i live udsendelser og optage shows med en favorit tema eller skuespiller.

En anden ny investor er Matsushita Kotobuki Electronics Industries, der er en underenhed af den Japanske industrigigant Matsushita Electrical Industrial, som laver en version af ReplayTv under deres Panasonic mærke.

Investeringerne fra de ledende medievirksomeder og Matsushita giver Replay de nødvendige ressourcer for at bringe virksomheden videre til næste fase.

Tidligere investorer er Microsoft's medstifter Paul Allan's venture kapital firma, Vulcan Ventures; Marc Andreessen, som skabte Nedscape Web browser; og Sky Dayton, grundlægger af internetservice leverandøren EathLink Network, all boosted deres stakes i Replay.

Men Replay og TiVo er allerede løbet ind i problemer. Et af problemerne vedrører en knap på Replay's produkt, som effektivt klipper reklamerne ud ved at lade brugeren springe over 30 sekunder. Det gør nogle broadcastere nervøse, fordi det truer med at underminere en væsentlig indtægtskilde.

I sidste uge formede fjernsyns- og kabelnetværkene en koalition, som ønsker at være sikre på at virksomhederne betaler licensafgifter, med den begrundelse at enhederne modificerer copyright materiale.

Denne koalition, som inkluderer de nye Replay investorer Disney og Time Warner, såvel som CBS og News Corporation, noterede også at teknologien kunne gøre det muligt for virksomhederne at indsætte deres egne reklamer i stedet for netværkenes. Koalitionen truede med at sagsøge skaberne af de nye digital tv-optagere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også