MediaWatch

Digitale Tv-optagere bliver en guldmine

Det er derfor at Replay Networks og TiVo begge i denne uge har haft travlt med at tilføje sine investor-liste med markante navne som Disney Showtime og Time Warner. Replay og TiVo er begge leverandører af digital video optager service.

Begge virksomheder tilbyder forbrugere mulighed for at se deres favorit programmer når som helst, ved at optage programmerne på en digital på en enhed, som bærer nogle af karakteristika fra digitale VCR's. Begge services tilbyder desuden mange egenskaber, som gør dem til en potentiel guldmine for reklame. Med disse digitale optagerenheder kan rekalamesponsorer og broadcasters med større præcision målrette deres budskaber og produkter til publikum.

Ved at investere i udbyderne af disse optagerenheder, kan medievirksomhederne også garantere, at reklame forbliver en del af Tv oplevelsen.

Optagerne gør det muligt for brugerne at sammensætte sin egen individuelle programoversigt eller man kan bare undersøge nogle af de standardoversigter, som udbyderne har lagt på nettet. Seere kan også meget let søge efter shows, som de ønsker at se, f.eks ud fra temaer som sport eller mysterier, eller ved at søge på en skuespillers navn. Desuden lagres udsendelserne digitalt på enhedens harddisk, på samme måde som en komputers harddisk.

Disse muligheder gør på én gang reklamesponsorerne både bekymrede og forventningsfulde. Bekymrede, fordi forbrugere herved får lettere ved at springe reklamerne over. Forventningsfulde, fordi det bliver muligt at indsætte reklamer, som er målrettede til speci-fikke grupper af publikummer, og fordi det gør det muligt at måle, om forbrugerne responderer på disse reklamer.

Sammen med den ny teknologi følger imidlertid også større kontrol for seeren. Et af egenskaberne ved de digetale optagere, som bidrager til reklamebranchens bekymringer, er en lille knap, som giver brugeren mulighed for at springe over reklamer ved at trykke op en lille knap.

Replay siger, at de ikke vil gøre knappen tilgængelig til reklamer, på opfordring fra deres investorer, men at knappen vil forblive på fjernbetjeningen.

Hovedårsagen til, at virksomheder som Disney, CBS, NBC og andre broadcasting-firmaer er begyndt at interessere sig for producenterne af den nye teknologi, er, at de har indset forbrugerens fordele ved at se Tv fra en harddisk. Det ønsker de at være med til allerede nu, for hvis man sørger for at være med fra begyndelsen, risikerer de at gå glip af en stor mulighed senere.

Indenfor fem år forventer branchefolk, at det meste af den Tv, som vil blive set, vil blive set fra en harddisk, enten ved at se udsendelser, som er optaget på forhånd, eller ved at se programmer live, som senere kan genses.

I kernen af disse nye services er brugertilpassede programlister. På TiVo's device, kan seere indikere præferencer, så som at optage en hel sæson af Ally McBeal. TiVo og Replay har også mulighed for at indsamle information om aggregerede seervaner, og hjælpe rekla-mesponsorerne med at nå mere målrettede publikummer.

En repræsentant fra Replay oplyser, at hans virksomhed ikke indsamleder sådanne data, og at de heller ikke har nogen planer herom. Virksomhedens attraktion for reklamefolk er en Web banner model, for at reklamere på Tv. Modellen går ud på, at hver gang brugerne vælger at klikke på en ikon eller billede for at se mere af en reklame, så er reklamesponsorerne villige til at betale mere for den seer, selvom ingen individuel information er givet videre til den sponsoren.

Forrester Research forudser, at reklamesponsorer vil satse på at nå seerne gennem bannerreklamer og informationssider. Reklameindtægterne forventes at generere $3,2 milliarder fra reklamermer og $1,1 milliarder i handel i år 2004. Så der er masser af muligheder for vækst derigennem I henhold til Veronis Suhler & Associates er det totale beløb, som bruges på Tv-reklamer i USA i 1998 cirka $49 milliarder.

Reklamefolk og broadcasterne, som sælger reklametid til deres programmer, håber på at få mere ud af de penge de anvender hertil. De kan synes mærkelig idet optagede udsendelser tillader brugere at sprnge reklamerne over.

De ny teknologier kan hjælpe til, at reklamer bliver mere effektive. Endelig kan modtagerens bestillinger sendes til modtageren om natten, hvilket tillader seerene at se miniserier og andre shows, som normalt kun sendes en gang om året.

Der er også nye muligheder for at opbygge reklameomsætning, både ved at øge brugen af nuværende udsendelser, og ved at tilbyde interaktive reklamer og nye sponsership modeller.

Mere fra MediaWatch

16 medarbejdere fratræder på Jyllands-Posten

Syv journalistiske medarbejdere forlader avisen, mens yderligere ni medarbejdere er blevet opsagt - herunder en redaktionel analysechef. Derudover lukker Jyllands-Posten for kommentarsporet på Facebook. (Opdateret)

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs