MediaWatch

Danskerne søger information

Hvis vi ser på nogle generelle dækningstal - jfr. grafen nederst på siden - er 49,6 % af svenskerne på nettet, hvilket svarer til 3,513 mio. personer. Ser vi på det danske marked, er der i første kvartal 1999 ca. 32 % af danskerne, som bruger Internet, hvilket svarer til 1,421 mio. danskere.

Med hensyn til fordelingen mellem mænd og kvinder, er der i Danmark stadig en overvægt af mænd på nettet. Således regner man med, at fordelingen i første kvartal 1999 er 70 % mænd og 30 % kvinder, hvilket er det samme niveau som i Norge. I Sverige er fordelingen 56,5% mænd og 43,5% kvinder.

Der er altså stadig en tendens i Danmark, at det typisk er mænd, der bruger nettet. Dette vil dog udlignes over tid. Forventningen er, at man i Danmark vil nå op på omkring 50 % dækning i 1999, jf. Dansk Net Analyse for 4. kvt. 1998 og 1. kvt. 1999, og at man i løbet af et par år vil have samme niveau i hele Norden.

Ser man mere specifikt på de danske Internetbrugere, er det stadig de 30-39 årige, der er den befolkningsgruppe, der bruger nettet mest - set over besøg indenfor en måned. Ser man derimod på "surfing"-frekvensen, er den danske ungdom de mest aktive brugere af nettet.

Amerikanerne er kommet til Norden

Spørgsmålet er herefter, om man vil se det samme adfærdsmønster hos de danske Internetbrugere. Dansk Net Analyse er ikke i tvivl om, at meget af den trafik, som de danske Internet-brugere står for, også foregår til udenlandske sites. I Danmark er det i dag stadig jubii.dk, der har den største dækning, men det synes rimeligt at stille spørgsmålet om f.eks. Microsoft vil kunne fravriste dem førstepladsen, den dag man har et dansk målesystem, som det man f.eks. bruger i Sverige, og som utvivlsomt vil vise, at en dansk Top-10 vil bestå af op til flere udenlandske sites.

Indtil videre er det stadig informationssøgning, der har danskernes største interesse - jf. oplistningen herunder -som viser hvad man kunne kalde for e-handelsbarometeret i Danmark.

Mere fra MediaWatch

16 medarbejdere fratræder på Jyllands-Posten

Syv journalistiske medarbejdere forlader avisen, mens yderligere ni medarbejdere er blevet opsagt - herunder en redaktionel analysechef. Derudover lukker Jyllands-Posten for kommentarsporet på Facebook. (Opdateret)

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs