MediaWatch

En bombe eller en fuser

Dermed vil det økonomiske grundlag på godt 130 millioner, som brugerbetalingen ventes at indbringe forsvinde, og det kan koste det danske produktionsmiljø øget omsætning på op mod 125 mio. kr., som Broadcast Danmark ifølge ledelsen vil investere i nye programmer. TvDanmark 1 skal ifølge planen koste 105 kr. om året, og The Voice TV 59,40 kr. i brugerbetaling.

Broadcast Danmark har med sit udspil lagt sig i baghjulet på TV3-koncernen, der ifølge Forenede Danske Antenneanlæg, FDA, fordelt over de næste godt tre år henter mere end 400 mio kr. i øget brugerbetaling. Udspillet møder uventet kraftig modstand hos forskellige brugergrupper, der mener, at tv-afstemningerne er ved at udvikle sig til et "ta'-selv bord" for tv-stationerne. (jvf. Forskningsministerens initiativ på forsiden).

Problemet med seer-afstemningerne er de såkaldte pakkeløsninger, hvorefter brugerne ikke selv kan beslutte præcis, hvilke programmer de ønsker og vil betale for. Løsningen kan være, at Tele Danmark Kabel-TV ændrer sit system fra gren- til stjernesystem, hvor man fra afsender kan åbne og lukke for den enkelte kanal. Man har samme mulighed med Tele Danmarks Selector, men den løsning koster i øjeblikket mere end samtlige danske betalingskanaler.

Med sit udspil er Broadcast Danmark med til at segmentere tv-kanalerne yderligere, og dermed er der ved at være realiteter bag bl.a. DRs generaldirektør Christian S. Nissens vision om, at det er det enkelte program og ikke TV-stationen som sådan, der er det bærende element.

TvDanmark 1 vil fremstå som en stærk dansk underholdningskanal, der kan sikre tag i de yngre seere, og dermed tiltrække flere annoncører, mens The Voice TV vil koncentrere sig om det helt unge segment. TvDanmarks nuværende opbygning med otte danske lokal-stationer fortsætter som landbaseret netværksstation under navnet TvDanmark 2.

Farvel til lokal-TV

- Stationen vil blive mere familieorienteret og samtidig tage hånd om de voksne seere, siger TvDanmarks programdirektør, Paul Gazan.
- To-kanal-strategien betyder, at vi kan rendyrke og forfine de program-elementer, vi har i vores nuværende kanal og dermed give seerne og vores kommercielle kunder et entydigt og klart TV-produkt, siger Jesper Sehested Lund.

Det tror direktør Henrik Dyring på TV2/Danmark ikke på:

- Jeg opfatter TvDanmarks udmelding som et farvel til dansk lokal-tv ud fra betragtningen om, at det kan man ikke tjene penge på. Det, vi på TV2 kan være glade for, er, at penetrationen for TvDanmark 1 vil være godt 60%.

Med sending fra London kan TvDanmark indføre breaks i programmerne, ligesom de kan sende reklamer for øl og håndkøbsmedicin, og det indebærer i realiteten, at initiativet kan komme til at gå hårdest ud over TV3. The Voice TV vil primært hente seere fra MTV, og disse seere er kommercielt ikke så interessante for os, siger han.

- Det er altid godt med konkurrence. Hos TV3 er vi tilhængere af, at seerne selv kan vælge til og fra, når det gælder betalings-tv, siger koncernens informationschef Niels Jørgen Langkilde, MTG.

ViaSat, der står for distributionen af bl.a. TV3 og 3+, har indgået aftale med Tele Danmark Kabel TV (der omfatter 800.000 husstande) om placering i "den danske pakke". Dermed er sandsynligheden for at blive stemt ind betydelig.

Ballade i Folketinget

"Hvad kan ministeren oplyse om regeringens initiativer til iværksættelse af en dansk lovgivning på radio- og tv-området i henhold til Folketingets fællesudtalelse angående Europa-Kommissionen om frekvens-politik, herunder definition af indholdet af dansk public service, udnyttelse af ubrugte og hamstrede frekvensressourcer gennem offentlige udbud samt sikring af et objektivt og transparent system ved tildeling af frekvenser?"

Det fremgik af debatten, at de borgerlige, som optakt til det kommende medieforlig år 2001-2005, vil se, hvor meget kommercielt TV kan trække, inden der skal investeres yderligere i public service-forpligtelser. Debatten blev dog for en stor del en dans på stedet mellem primært Jens Rohde (V) og kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (R).

Rent mediepolitisk kom Kim Behnke med den mest interessante betragtning, fordi han slog til lyd for, at radiobølger "af miljøhensyn" skal kunne indeholde flere kommercielle budskaber, "så man undgår de tunge avissektioner med f.eks. huse til salg og de mange reklamer i postkassen". Overordnet virker dette som en understregning af, at politikerne ikke med det første vil slippe grebet om den sidste mediebastion: De elektroniske medier.

I følge ledelsen vil SBS Broadcast Danmark i de næste to år investere over en halv milliard kr. i "at tilfredsstille brede dele af de danske seeres TV-behov". TvDanmark har derfor indbudt produktionsmiljøet til en "Producenternes Dag" for at diskutere programvisioner. Men forudsætningen for hele investeringen er, at TvDanmarks kanaler kommer ind ved seerafstemningen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs