Redskaber til måling på Internettet

MediaWatch

1. De enkelte sites egne undersøgelser af deres trafik
3. Revisioner fra eksterne aktører

Cookies

Der er to årsager til dette: Primært er det en service overfor den enkelte bruger, som hermed registreres med sin egen profil på sitet. Et eksempel på dette er www.amazon.com, hvor man, efter at have foretaget et bogindkøb, bliver præsenteret for et helt udvalg af bøger, som alle matcher de områder, man tidligere har vist interesse for.

Man behøver altså ikke at skulle gennemsøge "hylder" med bøger, der ikke umiddelbart har ens interesse.

Den anden årsag er ret oplagt. Det enkelte site har naturligvis ingen interesse i at præsentere den besøgende for reklamebudskaber, som ligger uden for den besøgendes præferencer.

Annoncestyringsnetværk

Disse netværk administreres på en sådan måde, at der kan tilbydes reklameeksponering overfor eksempelvis danske brugere - uanset hvor i verden de befinder sig. Dette kan lade sig gøre fordi, man på den besøgendes profil kan se, at vedkommende kommer fra Danmark. Dette styres bl.a. med cookies, men den besøgendes computer giver også mange andre oplysninger om, hvad det er for en person, der er inde på sitet - se bl.a. eksempel med Forbrugerrådets sportester herunder.

På web-siden kan få et meget godt indblik i, hvad browseren fortæller om den besøgende. Som det fremgår, registreres det f.eks., hvis en bruger tidligere har været inde på siden. Dette er styret af en cookie. Den besøgendes IP-adresse - dvs. eventuelt egen website-adresse - er desuden angivet.

Dette er en meget simpel identifikation af den besøgende, men det er i realiteten selvfølgelig kun fantasien, der sætter grænsen for, hvad man vil registrere. Hvad man ikke umiddelbart kan sikre sig information om, er den besøgendes alder, medie- og indkøbsvaner, men denne mangel kan jo afhjælpes ved at stille den besøgende 5-10 supplerende spørgsmål.

Eksterne aktører

En cookie er en lille tekstfil, der automatisk bliver lagt på den besøgendes computer, når brugeren er inde på et site. Cookien kan bruges til mange ting, men i annoncerings-øjemed bruges den til at styre de bannere, brugeren bliver præsenteret for.

Dette kan være meget anvendeligt, når man som annoncebærende site vil sikre, at den besøgende ikke bliver præsenteret for den samme bannerreklame, hver gang vedkommende er inde på sitet. I princippet kan en cookie identificere den enkelte bruger, og når og hvis man har indsamlet tilstrækkeligt med oplysninger om den enkelte, kan siten have en god indikation af, hvilke personer der benytter sig af deres service.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også