MediaWatch

Hvad købes der på nettet?

Figur 5 er en Top-10 liste over produktområder rangordnet efter faldende andel, der vil søge efter informationer. Tallene viser tydeligt, at otte ud af disse brancher både skal levere information på nettet og give mulighed for at forbrugerne kan handle. De helt store søge- og købeproduktområder er ferie/rejser, soft- og hardware, bankydelser, kulturelle arrangementer samt bøger og musik.

Undtagelserne fra dette mønster er bolig og ny bil. Her opleves nettet af mange som en mulig kilde til information, men næsten ingen vil købe via nettet. Varen skal vurderes "hands on".

I mellemklassen er biograftur, avis-abonnementer og videofilm med henholdsvis 43%, 37% og 22%, der vil søge information og henholdsvis 13%, 14% og 12%, der vil købe på nettet. I den anden ende af skalaen findes produktområder med lille søgnings- og købspotentiale. Det er varegrupperne personlig pleje, dagligvarer, beklædning, boligartikler og hårde hvidevarer.

Hvor mange har købt hvad?

De tre første produktgrupper, bøger og computersoft- og hardware, er kendetegnet ved, at henved halvdelen af de, der har handlet via nettet, har gjort det to eller flere gange.

Foretrukken betalingsform

Sikkerhedsproblematikken er hovedbegrundelsen for at foretrække andre betalingsformer end kreditkort. Tiden vil vise, om den oplevede risiko kan formindskes. For der er ingen tvivl om, at købspotentialerne først realiseres, når Dankortet er klar som betalingsform. Hvis alle nævnte kreditkort kunne benyttes vil flest foretrække Dankortet - dog skarpt forfulgt af VISA:

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs