MediaWatch

Seerne svigter ikke TV Sporten

Uændret mængde sport på TV

De fleste udsendelser ligger i forbindelse med større begivenheder som f.eks. Tour De France, EM i fodbold, EM/VM i damehåndbold samt sommer og vinter OL.

Mængden af sport stiger dermed i perioder med meget store sportsbegivenheder som forventes at have bred national interesse. Der er således intet der indikerer at mængden af sport på TV er stigende på de 3 store stationer.

Seerne forkaster ikke sport

Er det seerne eller stationerne som fravælger Superligafodbold ?

I efteråret 1997 flyttede TV2 imidlertid sin udsendelse til k. 18.00 mens DR1 i forårt 1998 ændrede sit sendelsestidspunkt til kl. 17.30. De stationerne har dermed startet et kapløb om at være først med sammendrag. Dette er sket på bekostning af seerne. For TV2's vedkommende har seertabet været markant, mens DR1 ikke har været påvirket synderligt.

For DR1's vedkommende skyldes det formentligt at sendetidspunktet kl. 18.50 i forvejen ikke var særligt velvalgt. Kick udsendelserne i foråret 1998

TV2's flytning af Superligafodbold har været meget markant. Fra en position som et af aftenens Prime-Time programmer er det flyttet til en position udenfor Prime-Time med et helt naturligt fald i seerrtal. Samtidigt er konkurrencen med DR1's Kick blevet mere direkte.

Et faldende seertal på Superligafodbold er således en konsekvens af en direkte konkurrence imellem DR1 og TV2 samt det faktum at TV2 har flyttet deres superligafodbold fra Prime-Time. Der er derimod intet som tyder på en faldende seerinteresse for hverken superligafodbold eller sport generelt fra seernes side.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs