Amerikansk e-handel i fortsat vækst

MediaWatch

På trods af børsmæssige nedture for en række amerikanske e-handels virksomheder vurderer Forrester og Jupiter, at der fortsat er grundlag for optimisme med hensyn til udviklingen af markedet for e-handel i USA. Og begge virksomheder erkender, at udviklingen de seneste tre år har oversteget virksomhedernes egne forudsigelser og forventninger.

For eksempel forudså Forrester i 1997, at amerikanske forbrugere i år 2000 ville købe for 7,5 milliarder dollars via Internettet. Dette tal er allerede på nuværende tidspunkt oppe på 18 milliarder dollars og forventes at stige til 38 milliarder inden årets udgang. Det skriver CNN's finansielle service CNNfn.

Christopher Kelley fra Forrester forklarer, at forventningerne er blevet overgået, fordi e-handelen i USA er blevet ramt af en hyper-vækst fase. Vækstspiralen er opstået, fordi flere faktorer har påvirket hinanden positivt.

Forrester peger på, at da flere og flere forbrugere fik adgang til nettet, etablerede flere og flere detail virksomheder e-forretninger på nettet. Og med flere e-forretninger på nettet jo flere varer, og jo flere varer desto flere køb. Samtidig har de seneste års udvikling inden for teknologi til e-handel været dramatisk og har været med til at øge fremdriften.

Jupiter forventer på nuværende tidspunkt, at amerikanske forbrugere i 2003 vil købe varer for 86,3 milliarder dollars, mens Forrester er mere optimistiske og forventer et online salg på 143,8 milliarder dollars i 2003. Som baggrund for Forrester's skøn henviser Kelley til, at der i USA i 2000 vil være omtrent 11 millioner nye husstande, som anvender Internettet til indkøb.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også