StepStone lancerer ny service til sine virksomhedskunder

MediaWatch

StepStone sætter nu sin lid til en ny service, der kan foretage en relevant sortering af jobsøgerne. Sidst på året tilbyder Stepstone således sine virksomhedskunder en ny softwaretjeneste, der gør det muligt at si ansøgninger fra ukvalificerede jobaspiranter fra, inden ansøgningerne lander som e-mails hos virksomhederne, skriver Børsen.

Den engelske koncernchef for StepStone, Giles Clark, er klar over problemet og forventer, at den nye service vil forbedre matchningen mellem jobsøger og virksomhed betydeligt.

Som baggrund for sin optimisme henviser Clark bl.a. til en test af systemet foretaget i en af Englands førende banker, Abbey National. Ifølge Clark medførte testen, at Abbey National kunne reducere sine rekrutterings-omkostninger med mellem en tredjedel og halvdelen af, hvad det tidligere kostede.

Servicen er blevet udviklet i samarbejde med det engelske konsulentfirma Psychometric Services, som har udviklet et patenteret software til at sortere i ansøgningerne. Ideen med servicen er, at når en jobsøger sender en ansøgning af sted med e-mail, sender StepStone et spørgeskema tilbage med afklarende spørgsmål i forhold til den konkrete stilling, der søges.

Alt efter jobsøgernes svar på spørgeskemaet sker der en sortering af jobsøgerne, og kun ansøgninger fra de jobsøgere som opfylder de relevante kvalifikationer, sendes videre til virksomheden. Resten modtager et svar fra StepStone om, at de ikke kvalificerer sig til jobbet, og at ansøgningen ikke sendes videre til virksomheden.

Aftalen med Psychometric Services løber over de næste fem år, og i øjeblikket er der en dansk version af online spørgeskemaet i støbeskeen. StepStone forventer, at den danske udgave er færdig til anvendelse i løbet af oktober eller november måned.

Reaktionen på servicen hos to danske virksomheder, Sonofon og Silvan er ikke just positiv. Fra Silvan udtales det bl.a., at man ofte ansætter ansøgere, der ikke opfylder alle de krav, som virksomheden stiller, men som til gengæld har andre kvaliteter. Og hos Sonofon mener man, at jobsøgerne har krav på, at man læser deres ansøgninger igennem. Ingen af virksomhederne forventer derfor at ville bruge den nye service.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også