Naturlige breaks er tilladt
Selv om TV 2 har meddelt, at man efter kritikken af programplanlægningen under Tour de France ikke længere vil indskyde små programenheder som "Den gule Trøje" i fladen, kan TV 2 reelt betjene sig af naturlige breaks - hvis TV 2 altså vil.
Det har gennem årene været diskuteret, om TV 2 skulle anvende såkaldte "naturlige breaks" - det vil sige muligheden for at afbryde programmer med reklamer, hvor der er naturlige pauser.
En lang række programformater har helt naturlige pauser i handlingsforløbet, som f.eks. sport, quizzer og magasinprogrammer. Men ikke spillefilm. Det er aldrig blevet vedtaget, at tildele TV 2 denne ekstra indtjeningskilde, men et svar fra kulturministeren bekræfter nu, at TV 2 i praksis har denne mulighed, erfarer MediaWatch.
- Udgangspunktet er derfor, at det er en TV-stations ansvarlige leder, der står for programlægningen og dermed også for hvilke udsendelser, der skal indgå i tv-programmet. Af programoversigterne vil det fremgå, hvilke udsendelser der udsendes, og disse må som bekendt ikke afbrydes af reklameblokke. Sagt på en anden måde: Når TV2 siger, at et program er et program, så er det et program! Uanset varighed, placering og indhold. Det blander kulturministeren sig ikke i, skrev Kulturministeren
TV 2 ønsker ikke at tage stilling til et udefinerligt begreb som "naturlige breaks". Men stationen retter sig naturligvis efter, hvad kulturministeren skriver, oplyser informationschef Lasse Bjerre, TV 2.
- TV2 træffer nogle redaktionelle valg, hvorved der kan opstå ekstra reklameblokke. Sker det, så udbydes de selvfølgelig til salg. TV 2 er en kommerciel TV-station og er nødt til at tage hensyn til dette, siger informationschefen, der understreger, at programmet "Den Gule Trøje" blev stoppet af redaktionelle årsager, fordi det ikke fungerede som program.