Naturlige breaks er tilladt

MediaWatch

Selv om TV 2 har meddelt, at man efter kritikken af programplanlægningen under Tour de France ikke længere vil indskyde små programenheder som "Den gule Trøje" i fladen, kan TV 2 reelt betjene sig af naturlige breaks - hvis TV 2 altså vil.

Det har gennem årene været diskuteret, om TV 2 skulle anvende såkaldte "naturlige breaks" - det vil sige muligheden for at afbryde programmer med reklamer, hvor der er naturlige pauser.

En lang række programformater har helt naturlige pauser i handlingsforløbet, som f.eks. sport, quizzer og magasinprogrammer. Men ikke spillefilm. Det er aldrig blevet vedtaget, at tildele TV 2 denne ekstra indtjeningskilde, men et svar fra kulturministeren bekræfter nu, at TV 2 i praksis har denne mulighed, erfarer MediaWatch.

- Udgangspunktet er derfor, at det er en TV-stations ansvarlige leder, der står for programlægningen og dermed også for hvilke udsendelser, der skal indgå i tv-programmet. Af programoversigterne vil det fremgå, hvilke udsendelser der udsendes, og disse må som bekendt ikke afbrydes af reklameblokke. Sagt på en anden måde: Når TV2 siger, at et program er et program, så er det et program! Uanset varighed, placering og indhold. Det blander kulturministeren sig ikke i, skrev Kulturministeren

TV 2 ønsker ikke at tage stilling til et udefinerligt begreb som "naturlige breaks". Men stationen retter sig naturligvis efter, hvad kulturministeren skriver, oplyser informationschef Lasse Bjerre, TV 2.

- TV2 træffer nogle redaktionelle valg, hvorved der kan opstå ekstra reklameblokke. Sker det, så udbydes de selvfølgelig til salg. TV 2 er en kommerciel TV-station og er nødt til at tage hensyn til dette, siger informationschefen, der understreger, at programmet "Den Gule Trøje" blev stoppet af redaktionelle årsager, fordi det ikke fungerede som program.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også