MediaWatch

Naturlige breaks er tilladt

Selv om TV 2 har meddelt, at man efter kritikken af programplanlægningen under Tour de France ikke længere vil indskyde små programenheder som "Den gule Trøje" i fladen, kan TV 2 reelt betjene sig af naturlige breaks - hvis TV 2 altså vil.

Det har gennem årene været diskuteret, om TV 2 skulle anvende såkaldte "naturlige breaks" - det vil sige muligheden for at afbryde programmer med reklamer, hvor der er naturlige pauser.

En lang række programformater har helt naturlige pauser i handlingsforløbet, som f.eks. sport, quizzer og magasinprogrammer. Men ikke spillefilm. Det er aldrig blevet vedtaget, at tildele TV 2 denne ekstra indtjeningskilde, men et svar fra kulturministeren bekræfter nu, at TV 2 i praksis har denne mulighed, erfarer MediaWatch.

- Udgangspunktet er derfor, at det er en TV-stations ansvarlige leder, der står for programlægningen og dermed også for hvilke udsendelser, der skal indgå i tv-programmet. Af programoversigterne vil det fremgå, hvilke udsendelser der udsendes, og disse må som bekendt ikke afbrydes af reklameblokke. Sagt på en anden måde: Når TV2 siger, at et program er et program, så er det et program! Uanset varighed, placering og indhold. Det blander kulturministeren sig ikke i, skrev Kulturministeren

TV 2 ønsker ikke at tage stilling til et udefinerligt begreb som "naturlige breaks". Men stationen retter sig naturligvis efter, hvad kulturministeren skriver, oplyser informationschef Lasse Bjerre, TV 2.

- TV2 træffer nogle redaktionelle valg, hvorved der kan opstå ekstra reklameblokke. Sker det, så udbydes de selvfølgelig til salg. TV 2 er en kommerciel TV-station og er nødt til at tage hensyn til dette, siger informationschefen, der understreger, at programmet "Den Gule Trøje" blev stoppet af redaktionelle årsager, fordi det ikke fungerede som program.


Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs