SAS med i ny markedsplads på Internettet

MediaWatch

Den fælles markedsplads - under navnet AeroXchange - ventes at dække op til 40 procent af luftfartsselskabernes indkøb af varer og tjenester, skriver Børsen tirsdag. Det drejer sig om både komplicerede flykomponenter til flymotorer, anden flyelektronik samt mere håndgribelige ting som kuglepenne, blokke og rengøringsmidler.

Hensigten med markedspladsen er at rationalisere hele indkøbs- og bestillingsprocessen ved at luftfartsselskaberne via markedspladsen lettere og mere effektivt kan outsource og styre underleverandørerne.

Hermed danner Internet markedspladsen grundlag for økonomiske besparelser. Alternativet er, at de enkelte selskaber opbygger egne platforme og standarder, hvilket ikke giver den samme gennemsigtighed og besparelse i forholdet til underleverandører.

Oracle leverer software til projektet, og Oracle's topchef Larry Ellison er dybt interesseret i projektets perspektiver.

- Vi er meget glade for at være med i udviklingen af AeroXchange, siger han og peger på, at mange traditionelle brancher er ved at indse, at Internet handel giver økonomisk klare fordele.

Udover SAS deltager bl.a. Lufthansa, Singapore Airlines, Japan Airlines, KLM, Northwest Airlines, Air Canada og en række andre større selskaber.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også