MediaWatch

Medieforlig kan betyde avisdød

Danske Dagblades Forening (DDF) vil rejse sagen i EU. En af landets førende medieforskere deler avisernes dystre profetier, skriver Politiken.

Formanden for Danske Dagblades Forening, Jens Stampe, der er direktør for Herning Folkeblad, frygter færre og ringere aviser, hvis de statsfinansierede tv-stationer DR og TV 2 får lov til frit at konkurrere med aviserne om det støt voksende marked for annoncer på internettet.

»Uden indtægter kan man ikke drive en avis, og avisernes indtægter fra rubrikannoncer reduceres i takt med den stigende internetaktivitet. Vi er derfor nødt til at sikre os en position på dette nye marked i skarp konkurrence med andre private virksomheder, og at vi fremover også skal konkurrere med offentlige virksomheder som DR og TV 2 er lige skrapt nok«, siger Jens Stampe til Ritzau.

Som yderligere salt i såret giver medieforliget DR og TV 2 hver 100 mio. kr. i løbet af de næste fire år til at styrke deres internetvirksomhed.

Medieforsker og professor på Syddansk Universitet, Anker Brink Lund, forudser, at DR og TV 2s nye adgang til at tjene penge på elektroniske annoncer kan blive en "dødsannonce" for aviserne, fordi rubrikannoncemarkedet er avisernes økonomiske livsnerve.

Han mener også, at resultatet bliver færre penge til journalistisk arbejde, og at politikerne derved opnår det modsatte af hensigten med medieforliget, nemlig at forbedre nyhedsformidlingen og sikre reel konkurrence.

DDF har henvendt sig til pressens minister, statsminister Poul Nyrup Rasmussen (S), for at gøre ham opmærksom på problemet men hidtil forgæves. Derfor går DDF nu til den europæiske presses brancheorganisation med henblik på at få rejst en EU-sag mod den danske regering for ulovlig skævvridning af konkurrencen på det danske annoncemarked.

I forvejen havde DDF klaget til Rigsrevisionen over TV 2s internetaktiviteter, som DDF mener, at medieforliget nu forsøger at legalisere.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs