Trend: Tv spås vækst

MediaWatch

Selv om forbrugernes forventnings-index er i top, og den danske økonomi generelt har det godt, er annoncørernes forventninger til næste års reklameforbrug i bund.

- Udsigten for reklameomsætningen er den laveste nogensinde, siger Rolf Gandrup, direktør i Gallup i en kommentar i Erhvervsbladet til Trends 2000 undersøgelsen. Trends 2000 er en Gallup-undersøgelse blandt de 200 største annoncører i Danmark, de investerer fem til seks mia. kr. årligt i reklamer.

Undersøgelsen viser blandt andet, at kun 44 pct. af annoncørerne forventer at virksomhedens reklamebudget bliver større næste år. Samtidig forventer 41 pct. et uændret budget og 14 pct. et mindre budget. Det svarer til en gennemsnitlig stigning på fire pct. hos samtlige annoncører.

Det er de laveste forventninger i de 14 år, hvor undersøgelsen er blevet gennemført, og kan oversættes til stilstand. Og meldingerne kommer efter et år, der langt fra vakte jubel hos reklamebureauer og reklamefinansierede medier.

52 pct. af annoncørerne forventer, at dagbladenes andel af annoncekronerne vil blive endnu mindre i år. 32 pct. forventer, at andelen bliver uændret og kun fem pct. er optimistiske på dagbladenes vegne og forventer, at de genvinder den gamle andel.

En undersøgelse af annoncepriserne i de forskellige medier antyder da også, at annoncøreren mener, at dagbladene er for dyre. Kun 22 pct. mener, at priserne er rimelige, mens hele 78 pct. mener, at priserne er for høje.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også