MediaWatch

Ideologisk strid

Ingen ved deres fulde fem tror på, at der er danskere, der ville se fodbold i lørdags, som ikke kunne få adgang til det. Men sagen er tilgengæld klart et ideologisk stridspunkt om statens rolle i forhold til medieverden. Det fremgår af lederne i Jyllandposten og Aktuelt. Aktuelt ønsker et aktivt EU, der skal sikre at direktivet om, at visse begivenheder skal vises på kanaler, der kan ses af flere end 90% af befolkningen, håndhæves i Danmark og andre steder. Jyllandsposten mener derimod, at den danske lovgivning, der er baseret på EU-direktivet, har været et politisk miskmask fra første færd, og at loven snarest bør afskaffes.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs