2012: Tv for de voksne seere hitter

Trods meget snak om reality-tv var det tv for de voksne, der vandt frem i år. Der var solid fremgang til både TV 2 Charlie og DR1.
Per Fanefjord Laursen

Vinderne på tv-markedet i 2012 blev en broget flok - TV2 Charlie, DR1, Kanal 5 og TLC, mens TV 2s hovedkanal måtte aflevere seerandele ved kasse 1.

Der er tusindvis af modne danskere over 60 år, der ser meget tv, og de besluttede at belønne TV2 Charlies programudbud i 2012. TV 2 Charlie blev relativt set årets vinder med en gevinst på næsten ét sharepoint i år til en seerandel på 4,7 procent.

TV 2 hovedkanalens overgang til betalingskanal i januar resulterede i tab af husstande og et markant fald i seerandel. Det hjalp ikke, at hovedkanalen nærmest svømmede over i store sportsbegivenheder hen over sommeren.

Status ved årets udgang er, at TV2s hovedkanal i 2012 gik over tre sharepoint tilbage i 2012. Hele TV 2-koncernen tabte 2,9 sharepoint.

Når TV 2-hovedkanalen taber terræn, giver det som hovedregel lidt luft til nichekanaler. Kanal5 og Discovery’s lillesøster TLC vandt da også mere plads i markedet.

TVA flytning
Undtagelsen til reglen er dog DR1. DR’s hovedkanal fik og skaffede sig masser af luft, og alene i efteråret, efter flytning af TVA til kl 21.30, vandt DR1 næsten 2,5 sharepoint. På årsbasis blev til det et løft på 0,6 sharepoint, og hele DR TV vinder lidt over ét sharepoint.

TV3-kanalerne havde et relativt godt forår, men et skuffende efterår, hvor TV3 måtte se SBS-kanalerne nærme sig faretruende.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også