Global: Instagram vil videresælge fotos

"Instagrammere" raser over nye brugerbetingelser, Guardian udvider til Australien og Nielsen og Twitter i samarbejde om nyt socialt tv-meter ...

 

Instagram vil sælge brugerfotos
Nye brugerbetingelser på foto-sitet Instagram ligner et selvmål for ejeren Facebook. Instagram har netop offentliggjort nye regler, der giver tjenesten mulighed for videresalg af de fotos, brugerne uploader, skriver The Guardian, f.eks. til brug i reklamer. Indtjeningen havner dog hos Instagram, og det har fået brugerne til at rase og ført til, at der er dukket en række tjenester dukker op, som giver brugerne mulighed for at kvitte Intragram - og overføre deres fotos fra Instagram til et andre arkiv i skyen eller bare slette dem. 

Nyt tweet-tv-meter
Twitter og analyseinstituttet Nielsen er gået i samarbejde om at skabe et nyt tv-meter system baseret på Twitter-aktivitet. "Nielsen Twitter TV Rating" henvender sig til medier og marketingafdelinger, der vil have en vurdering af den kommercielle værdi af et tv-program - målt på hvor mange tweets og læsere af de enkelte tweets, som et tv-program kaster af sig. En undersøgelse fra Deloitte viste for nyligt, at de mest "populære" shows på Twitter er sæbeoperaer, talent-konkurrencer og nyheder. En britisk afstemning har samtidig vist, at 30 pct. af tv-seerne ofte er på Facebook eller Twitter, mens de ser tv - kun en brøkdel tweeter dog om det, de ser. Kilde: Financial Times.

The Guardian udvider til Australien
The Guardian går online med en australsk version, skriver London Evening Standard. The Guardian har allerede udvidet sin nyhedsforretning til USA, og nu er turen altså kommet til Australien, hvor Guardian vil gå i samarbejde med en australsk investor, Graeme Wood, der står bag nyhedssitet The Global Mail. "Som Guardians rækkevidde vokser, er det naturligt, at vi hele tiden udforske en bred vifte af muligheder og partnerskaber," siger en talsamne for The Guardian, der henter 40 procent af sine online brugere fra lande uden for UK.

Spotify i samarbejde med TiVo
Spotify udvider aktiviteterne i USA med et nyt samarbejde med tv-tjenesten TiVo. Samarbejdet giver TiVo-kunder mulighed for at streame musik fra Spotify via TiVo-boksen og fra egen pc eller mac. TiVo har i forvejen partneraftaler med en lang række tjenester som Music Choice, Netflix, YouTube og Amazon Instant Video. Spotify har for nylig løftet sløret for, at den har over 5 millioner betalende abonnenter (ud af 20 millioner i alt aktive brugere), hvoraf mere end 1 million i USA. Kilde: The Next Web

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også