Fyens ansætter medieforsker

Kontrabande-chef Søren Schultz Jørgensen skal de næste tre år styrke Fyens Stiftstidendes produktudvikling som erhvervs-ph.d.

Fyens Stiftstidende har ansat Søren Schultz Jørgensen som erhvervs-ph.d.i et forskningsprojekt, der skal styrke avisens relation til læserne.

Fra 1. januar og tre år frem, skal Søren Schultz Jørgensen undersøge, hvordan dagbladet kan styrke fornyelsen og produktudviklingen. Forskningen, der er et samarbejde mellem Fyens Stiftstidende og Center for Journalistik på Syddansk Universitet, skal bygges op om casestudier af udenlandske medier og undersøgelser af Fyens Stiftstidendes brugere og læsere.

Ambitionen med en husforsker er at gøre avisens konkrete produktudvikling skarpere og mere strategisk, siger Fyens Stiftstidendes ansv. chefredaktør Per Westergård. 

”Med det nye forskningsprojekt trækker vi forskningen helt ind i
medievirksomhedens maskinrum for at få det akademiske, det journalistiske og det kommercielle til at befrugte hinanden. Vores relation til forskningen på bl.a. Syddansk Universitet har været stærk og tæt gennem mange år. Og med midler fra vores ejer, Den
Fynske Bladfond, har vi fået mulighed for at tage endnu et skridt ved at rekruttere Søren Schultz Jørgensen, som er den helt rette person til projektet,” siger han i en pressemeddelelse.

Søren Schultz Jørgensen, der ejer og leder medieudviklingsvirksomheden Kontrabande,  er cand.scient.pol. med en journalistisk tillægsuddannelse fra DJH. Han har gennem de seneste ti år arbejdet med tråde af journalistik og medieforskning. Før han etablerede Kontrabande, har han blandt andet været udviklingsdirektør og redaktør af Ugebrevet Mandag Morgen. 

Søren Schultz Jørgensen ser forskningsprojektet som en mulighed for et centralt problem i mediebranchen.

”De klassiske nyhedsmedier – og ikke mindst dagbladene – er altafgørende for den offentlige debat og dermed demokratiet, men det er også de medier, der har størst problemer med at gøre sig relevante over for borgerne. Dagbladene har derfor mere end noget andet brug for ny viden og nye ideer, så de får mulighed for at forny deres rolle,
relevans og betydning for borgerne,” siger Søren Schultz Jørgensen i en pressemeddelelse.

Han skal være forsker på fuld tid og vil derfor  lade Kontrabande løse flereopgaver i samarbejde med en kreds af faste samarbejdspartnere.

Phd-projektet løber fra begyndelsen af 2013 og 2015 ud. Professor Peter Bro, der leder journalistuddannelse på Syddansk Universitet, bliver hovedvejleder på projektet.
CBS-professor Anker Brink Lund, er knyttet til projektet som medvejleder.

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også