Knudsen: Berlingske salg i 2013 ikke givet

Det er ikke sikkert, at Berlingske Media er solgt ved udgangen af 2013. Det kræver at der opstår det perfekte match, siger Lisbeth Knudsen, der har dagens jule-stafet.
Per Fanefjord Laursen

Det er efterhånden blevet en folkesport at give medierne skylden for alt. Særligt politikerne elsker det omkvæd, når de skal forklare alt fra egne fejltagelser til ting, der er gået galt, siger Berlingske Medias direktør, der har dagens julestafet fra MediaWatch.

Når det gælder årets medieudvikling...

- hvad har så overrasket dig mest?

”At danskerne på trods af bombardementet af nye musiktilbud, filmtilbud og andre underholdningstilbud, sociale medier, digitale spil og alt muligt andet tidsfordriv trods alt i den grad stadig holder fast i den stærke professionelle journalistik lokalt som nationalt og i nyheder og baggrund med kvalitet. Nu bare på mange flere platforme end avisen.”

- og skuffet dig mest?

”Det moralske skred i journalistikken, som er sket i Storbritannien, med telefonhacking, betaling af kilder m.v. påvirker desværre den generelle opfattelse af mediernes etiske standard også uden for UK, uanset at vi har en fuldkommen anderledes situation omkring presseetikken i Danmark. De danske medier har generelt en høj etisk standard, og den gamle loge solidaritet er for længst brudt. Overtræder nogen den gode standard, så er det straks til diskussion på alle kanaler. Heldigvis. Sådan skal det være. Alligevel er det efterhånden blevet en folkesport at give medierne skylden for alt muligt. Særligt politikerne elsker det omkvæd, når de skal forklare alt fra egne fejltagelser til ting, der er gået galt. Ja selv når danskernes manglende jubel over EU skal forklares. ”

- hvilken ny tendens overlever næste år?

”Det massive skred over mod mobilen og tablet overlever og tager til næste år. Danskerne er vilde med deres smart Iphones, og der kommer flere tilbud af kommerciel karakter på dem i det kommende år.”

- og hvilken tendens flopper?

”Flopper er nok så meget sagt. Jeg tror begejstringen for Facebook tager af i det kommende år, fordi Facebook bliver så kommercielt overfyldt og anvendelsen af persondata i deres regi så problematisk, at mange vælger at stige af og finde andre sociale kanaler.”

- hvilken idé ville du gerne selv have fået?

”Det vil jeg ikke afsløre. Det kunne jo være en idé, som vi kunne finde på at bringe i spil i Berlingske Media.

TV 2s direktør Merete Eldrup har sendte følgende drillespørgsmål til Lisbeth Knudsen;

Som stadig ivrig avislæser og med en anerkendelse af, at aviserne er vigtige for hele den journalistiske produktion i Danmark, så kan jeg ikke undgå at blive bekymret over udviklingen for de danske dagblade. Hvordan ser Berlingske udviklingen i oplag og økonomi til næste år? Er Berlingske blevet solgt i en eller flere dele?

Lisbeth Knudsen svarer:

”Berlingske Media er for længst et mediehus, som er meget andet end dagblade. Vores forretningsmodel har nu mange forskellige indtægtsstrømme, men også i det nye år vil vores print-forretning være den, der giver det største bidrag til bundlinjen. Der er stadig en meget stærk basis i den danske befolkning for at afsætte kvalitetsjournalistik nu bare i flere forskellige formater og på flere tekniske platforme. Vi har aldrig haft så mange muligheder som nu for at sælge vores indhold og udbygge relationerne til vores kunder. Det er det potentiale, vi skal tage ud langt mere effektivt end før i det nye år. Vi skal ud af revner og sprækker med vores tilbud og i nye partnerskaber.

Om Berlingske Media er solgt eller om Mecom stadig er ejer af koncernen ved udgangen af 2013 er der ingen, der kan give et svar på lige nu. Vi undersøger mulighederne for et salg af den samlede koncern. Hvis prisen har et rigtigt niveau og en ny ejer har et godt perspektiv for virksomheden fremover, så vil der kunne opstå den perfekte match, der får Mecom til at beslutte et salg.”

Lisbeth Knuden sender et drillespørgsmål videre til  DRs generaldirektør Maria Rørbye Rønn.

Følg stafetten fra start:

3.dec.: Niels Breining, YouSee: MTG's Boser-buk er årets overraskelse

4. dec.: Steen Ulf Jensen, Boxer: Vi er Skywalkers rebeller mod Vaders imperium
5. dec.: Kim Poder, adm. dir. TV3: Faldet i reklamemarkedet har overrasket mest
6. dec.: Niels Duedahl, adm. dir., SE: Gamle operatører har haft det for nemt for længe 
7. dec.: Dilling: Bedre hvis YouBio var kommet før Netflix
10. dec. Waoo: 
Vi undervurderer Netflix og andre globale udbydere
11. dec.: Copydan: 
Målet er totalt frit tv-valg for seerne

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også