Alkoholstramning kan ramme TV 2

Ny strammet lov om alkoholreklame på tv kan måske føre til, at der slet ikke må vises alkoholreklamer på tidspunkter, hvor seere under 18 år almindeligvis ser tv, tolker Nævnsformand.
Per Fanefjord Laursen

Det skal være slut for virksomheder med at reklamere for alkohol overfor børn og unge under 18 år, lød det fra statsminister Helle Thorning-Schmidt på sit ugentlige pressemøde i tirsdags.

Ifølge regeringen skal forbuddet beskytte og værne om børns sundhed. Regeringen vil sikre sig, at børn under 18 år ikke bliver ramt af "uheldig markedsføring".

Markedsføringsloven er allerede udformet således, at man ikke må opfordre til indtagelse af alkohol eller bruge alkoholprodukter i forbindelse med reklamer målrettet børn og unge. Men nu skal det være helt forbudt for virksomheder at reklamere med alkohol for unge under 18 år.

Konsekvenser for tv
TV 2 har allerede den praksis, at man ikke må placere reklamer for alkohol i blokke om programmer, der henvender sig til børn og unge, oplyser TV 2's juridiske afdeling.

Ændringsforslaget præciserer, at markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år, for eksempel på TV 2, ikke må indeholde billeder eller omtale af alkohol. Formanden for Radio og tv-nævnet er i skrivende stund i tvivl om konsekvenserne for TV 2:

“Før der foreligger et nyt lovgrundlag, kan Nævnet ikke konkludere, hvorvidt ændringerne alene vil berøre reklamer, der ligger før og efter programmer, der henvender sig til børn og unge under 18, eller generelt - forstået på den måde, at der slet ikke må vises alkoholreklamer på tidspunkter hvor børn og unge under 18 almindeligvis ser tv," siger Christian Scherfig.

Broadcastere: Ingen problemer
TV 2 annoncerer for diverse øl, bitter, m.m., men salgsdirektør Peter Olafsson venter ingen ændringer i horisonten.

“Nej, vi forventer ingen nedgang i omsætning på grund af denne stramning,” siger salgsdirektør Peter Olafsson, TV 2.

Kommerciel radio kan frit sælge plads til alkoholannoncører, men gør det dog sjældent.

“Det påvirker ikke os, så alkoholannoncørene er velkomne hos SBS,” siger Jim Receveur, SBS Radio.

Tolkning er afgørende
Det springende punkt for broadcastere er formentlig, som Christian Scherfig også indikerer, hvorvidt et lovforslag skal sikre, at alkohol reklame ikke henvender sig til unge under 18 år - eller man vil forbyde al eksponering af reklamer under 18 år.

I første tilfælde synes den eksisterende lovgivning dækkende på tv. I sidstnævnte tilfælde får TV 2 muligvis et problem, for så må man se nærmere på seernes vaner. Og nærmest alle voksne danskere op til 18 år er tilstede foran skærmen til sent på aften. Var snittet derimod lagt f.eks. på 14-15 årige, kunne TV 2 så muligvis indsætte alkoholreklame fra kl. 21.00.

På radio er det sværere. Radiostationer skifter ikke alder gennem sendedagen. Så godt som alle kommercielle radioer er henvendt til 15-50 årige.

Siden medieforliget 2002 har det været lovligt for danske Tv-stationer at sende alkoholreklamer.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også