Eldrup: Avisernes paywalls bliver årets flop

Alle dagbladenes betalingsmure bliver et flop. Det er umuligt at opkræve abonnement for de nyheder, som alle har, spår TV 2-direktør, der har dagens julestafet.
Per Fanefjord Laursen

Betalingsmure, hvor man vil opkræve penge for mainstream nyheder på dagbladenes online-medier, bliver årets flop, spår TV 2 direktør Merete Eldrup, der er gæst i dagens julestafet på MediaWatch.

Når det gælder årets medieudvikling...

- hvad har så overrasket dig mest?

"På negativsiden, at danskernes tv-sening for første gang i flere år har vist faldende tendenser. Nåede seerne alligevel et mætningspunkt med al den sport i sommer? På positivsiden, at DR1 i efteråret har fået seerfremgang. Selvfølgelig så jeg hellere fremgangen på TV 2, men det er godt at vide, at en hovedkanal kan gå frem i disse tider med stigende fragmentering."

- og skuffet dig mest?

"At danskerne sidder på pengepungen og privatforbruget dermed er så lavt. Det fører til den lavere reklameomsætning, som hele mediebranchen og herunder også TV 2 har fået at mærke i år. Heldigvis fik TV 2 abonnementsbetaling på hovedkanalen i januar – ellers havde jeg da slet ikke turdet se på regnskabstallene.”

- hvilken ny tendens overlever næste år?

"Slow-tv er en ny tendens, som jeg tror, vil leve videre til næste år. Tv-seerne har, i en hektisk hverdag med stort medieudbud, brug for nogle åndehuller på tv. Med TV 2-familiens nye kanal, TV 2 Fri, får danskerne al det nære slow- tv, de kan drømme om. Og en ekstra tendens: Levende billeder på nettet er i fremdrift, og reklamerne følger med. Den tendens vil forsætte til næste år – og vi vil være med på TV 2."

- og hvilken tendens flopper?

"Betalingsmure for nyheder på nettet, også selv om man finder et bedre ord. Jeg er stor tilhænger af, at man betaler for kvalitetsindhold. TV 2 tager betaling for alle vores tv-kanaler og for TV 2 Play, men jeg tror ikke, at der kan indføres betaling på generiske nyheder på nettet."

- hvilken idé ville du gerne selv have fået?

"Matador!"

Drillenissen .... fra direktør Martin Gormsen, CopyDan:

TV 2 Play har i dag konkurrence af fx Netflix, ViaPlay, YouBio og forventeligt snart HBO. TV 2 vil gerne være Danmarks største tv-fællesskab, men hvordan vil TV 2 sikre, at det også er tilfældet, når danskerne går on demand? Og hvordan sikres det på en måde, der bygger bro til de abonnementsindtægter, som alt tyder på TV 2 i højere grad skal leve af?

”Brugen af on demand tv vil vokse de kommende år. Men flow-tv vil stadig være helt dominerende. En stor del af forbruget på on demand er sening af programmer fra flow-kanalerne. Selvfølgelig vil Netflix, HBO m.fl. tage en del af danskernes tv-tid. Men, tjenesterne består primært af udenlandske serier og film. Det, der trækker allermest sening er danskproduceret tv, så jeg tror på TV 2 og broadcasternes position fremover. Broen til abonnementsindtægterne kommer via, at TV 2 ikke forærer sit indhold væk, men tager en pæn pris for TV 2 Play. Vi har en grundregel, der hedder en konsistent forretningsmodel. Vi kan ikke sælge noget med den ene hånd og så forære det væk med den anden, svarer Merete Eldrup.

Hun sender stafetten videre til chefredaktør og adm. direktør Lisbeth Knudsen, Berlingske Media.
 

Følg stafetten fra start:

3.dec.: Niels Breining, YouSee: MTG's Boser-buk er årets overraskelse

4. dec.: Steen Ulf Jensen, Boxer: Vi er Skywalkers rebeller mod Vaders imperium
5. dec.: Kim Poder, adm. dir. TV3: Faldet i reklamemarkedet har overrasket mest
6. dec.: Niels Duedahl, adm. dir., SE: Gamle operatører har haft det for nemt for længe 
7. dec.: Dilling: Bedre hvis YouBio var kommet før Netflix
10. dec. Waoo: 
Vi undervurderer Netflix og andre globale udbydere
11. dec.: Copydan:
Målet er totalt frit tv-valg for seerne

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også