Bonnier: Mediebranchen skal krympe

Det strukturelle pres vokser i mediebranchen, der skal igennem et hårdt udskilningsforløb de kommende år, spår Bonniers topchef Jonas Bonnier.

Det strukturelle pres på mediebranchens forretningsmodeller vil i de kommende år tvinge de nordiske medier til at sælger, opkøbe og fusionere. Branchen skal på skrump de næste tre til fem år og ikke alle vil overleve.

Det vurderer Bonniers topchef, Jonas Bonnier, der har stået i spidsen for den nordiske koncern siden 2008. 

"Branchen kommer til at krympe både målt på antallet af aktører og antallet af omsætningskroner," siger han til Børsen. 

Udskilningsforløbet vil omfatte alle medietyper, men den pressede avisbranche er særligt udsat, mener Jonas Bonnier. Ifølge svenske medier har Bonnier-koncernen selv undersøgt muligheden for at samle sine svenske aviser i en organisation. 

Generelt er medierne dog for optimistiske omkring salgspriser til at konsolideringsprocessen for alvor kan slå igennem, mener han. Sælgerne er ganske enkelt urealistiske omkring, hvad de kan få for deres virksomheder, og det spænder ben for opkøb og fusioner. 

Bonnier, der i Danmark ejer bl.a. Børsen  og Bonnier Publications, har en samlet omsætning på 25 mia. kr.  

- JHT 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også