Copydan: Målet er totalt frit tv-valg for seerne

Det kommer til at koste tv-branchen indtægter, hvis seerne skal have helt frit tv-valg, men vi skal finde en model, der løser det, siger Copydan-direktør, der har dagens julestafet.
Per Fanefjord Laursen

Næste skridt i forbrugervalgfrihed bør være mulighed for, at seere kan vælge én kanal af gangen. Det vil tage nogle penge ud af tv-markedet, og derfor må modellen tage højde for økonomien bag tv-kanalerne. Copydan-direktør Martin Gormsen er dagens gæst i julestatten.

Når det gælder årets medieudvikling...

- hvad har så overrasket dig mest?

"Selv om flere har sagt det, så er det også for mig den hurtige udbredelse af tablets. Men også, at de i så høj grad bruges til at se tv. Tv til tablets er det nye multiroom og derfor er det et must win battle for tv-aktører."

- og skuffet dig mest?

"Faldet i superligaens attraktionsværdi."

- hvilken ny tendens overlever næste år?

"At tv i stadig højere grad bliver en parallel aktivitet."

- og hvilken tendens flopper?

"Tv-apparat producenterne, som ellers er et af de nye dyr i junglen, lader ikke til at blive en invasiv art alligevel, medmindre der sker mutationer."

- hvilken idé ville du gerne selv have fået? 

"Start Forfra funktionen. Fordi det at kunne starte et tv-program forfra, medens tv-programmet er i gang, bygger bro mellem en forvirrende og ofte anstrengende on demand valgsituation og klassisk sofakartoffel tv-adfærd. Det får tv-zapning til at give mening og gør det muligt for familien at planlægge tv-forbruget."

Drillenissen... fra direktør Anders Christjansen, Waoo

Hvorfor insisterer Copydan på at bestemme, hvor mange kanaler, der som minimum skal være i en vælg-selv-pakke, og hvorfor fastholder Copydan, at kunderne skal straffes med højere priser fra Copydan, hvis de vil vælge selv?

"Udfordringen med øget valgfrihed er noget som tv-distributørerne, tv-stationerne og rettighedshaverne i fællesskab må løse. Der er allerede sket en stor opblødning - fx kræver tilvalg af ekstra kanaler ikke længere en stor tv-pakke og de fleste store tv-kanaler er også kommet med i frit valg. Den positive udvikling har de politikere, der følger området, også bidt mærke i. Vi tror, at det næste skridt bliver at skabe mulighed for, at forbrugerne ikke minimum skal vælge 4 ekstra kanaler - men kan nøjes med én. Det vil tage nogle penge ud af markedet, og derfor må modellen tage højde for økonomien bag tv-kanalerne. Her må det ikke glemmes, at før end en Waoo kunde kommer til frit valg, er Waoo sikret en betaling på minimum et par tusinde kroner fra den pågældende kunde. Det gør det jo noget lettere for Waoo at råbe på frit valg. Der er i øvrigt grund til at være bekymret for de små kommercielle tv-kanaler, der virkelig lader til at blive klemt, hvis udviklingen forceres. Flere af dem risikerer reelt at lukke, hvis deres forretningsgrundlag bliver forrykket. Det vil give mindre diversitet i medielandskabet og derved en reelt mindre valgfrihed," siger Martin Gormsen,

Martin Gormsen sender julestafetten videre til Merete Eldrup, adm. direktør, TV 2.

 

Følg stafetten fra start:

3.dec.: Niels Breining, YouSee: MTG's Boser-buk er årets overraskelse

4. dec.: Steen Ulf Jensen, Boxer: Vi er Skywalkers rebeller mod Vaders imperium
5. dec.: Kim Poder, adm. dir. TV3: Faldet i reklamemarkedet har overrasket mest
6. dec.: Niels Duedahl, adm. dir., SE: Gamle operatører har haft det for nemt for længe 
7. dec.: Dilling: Bedre hvis YouBio var kommet før Netflix
10. dec. Waoo: Vi undervurderer Netflix og andre globale udbydere

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også