DR1 klapser TV 2 i årets julekalender-krig

DR1's nyproducerede julekalender 'Julestjerner' har foreløbig langt bedre fat i seerne end TV 2's 'Jul i Valhal'.
Per Fanefjord Laursen

DR1's nyproducerede julekalender, ‘Julestjerner’, holder et godt seergennemsnit på 1,06 mio. de første 10 juledage og vinder dermed over TV 2's ‘Jul i Valhal’, der har et snit på 720.000.

‘Jul i Valhal’s seertal er dog påvirket af EM i kvindehåndbold.

“Det betyder, at TV 2-kalenderen har været henvist til kl 18.30 tre dage i december, hvor seertallet har været væsentligt lavere. Trækker vi de visninger ud, har ‘Jul i Valhal’ haft 859.000 seere i gennemsnit,” siger Broadcast Director Flemming Jensen, MEC.

“Det er også interessant, at TV 2s gamle ‘The Julekalender’ har klaret sig rigtigt godt med et snit på 301.000 seere; på trods af den har været vist adskillige gange, og endda så sent som i 2010 og 2011,” siger Flemming Jensen.

DR1s sats gav pote
DR1's sats på nyproduceret julehygge var rigtig. Sidste år havde TV 2's 'Ludvig og julemanden' et gennemsnit på 1.2 mio. over de første ni dage i december, imod DR1's genudsendelse af 'Nissebanden', der lå på 894.000 i samme periode.

DR2's voksne satirejulekalender ‘Jul i kommunen’ har i år et gennemsnit på 142.000, men den bliver også sendt meget sent, noterer MEC.

Tv-forbrug i vækst
Juletid og EM-håndbold løfter traditionen tro TV 2 hovedkanalens share, og sætter tilsvarende TV3 og SBS under pres.

Den gennemsnitlige tv-sening faldt i uge 48, men steg i uge 49 i takt med, at både håndbold-EM og julekalenderne ramte tv-skærmene.

“Tv-forbruget i uge 49 er i indeks 97,5 i forhold til 2011, så vi er tæt på niveau,” siger Flemming Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også