Lidegaard: Det handler om indhold, indhold og indhold

Politiken overhalede i det seneste halvår Metroxpress som det mest læste dagblad. En sejr for Politikens strategi og den ikke-tabloide vej, siger chefredaktør.

Politiken slår Metroxpress. De officielle læsertal fra Gallup for 2. og 3. kvartal udråber for første gang Politiken til det mest læste dagblad - med 13.000 flere læsere end gratisavisen Metroxpress.

Selvom det dybest set mere er historien om et historisk fald for Metroxpress, markerer tallene samtidig en landvinding for Politiken. I løbet af det seneste år har avisen positioneret sig som det stærkeste dagblad på markedet, selvom Politiken heller ikke går fri af den generelle læsersivning.

I første halvår 2011 overhalede Politiken Jyllands-Posten som den mest læste morgenavis - og i første halvår i år også som den mest læste søndagsavis. I samme periode vippede Politiken Jyllands-Posten af pinden som den største morgenavis målt på oplag på hverdage - mens Jyllands-Posten lige netop holdt oplagsføringen om søndagen.  

Og den seneste "sejr" er væsentlig, siger Bo Lidegaard, ansvarshavende chefredaktør for Politiken. 

"Det er et tegn på, at den strategi, vi forfølger med at opretholde den journalistiske kvalitet af alle dele af avisen, nyheder, kultur, opinion og forbrug, giver resultater. Nok viger vores læsertal, men de viger betydeligt langsommere end vores konkurrenter. Det er et udtryk for, at den ikke-tabloide vej virker," siger Bo Lidegaard med henvisning til, at både Jyllands-Posten og Berlingske har omlagt til tabloidformat - og med det måske også til en anden redaktionel tilgang.

Men mener du, at Berlingske og Jyllands-Posten er gået mere med i konkurrencen om det lette, hurtige og mere tabloide?

"Det får du mig ikke til at sige, men vi forsøger hele tiden at holde bredden og være i alle krogene. Og ser du på, hvordan Berlingske prioriterer for eksempel sin kulturdækning, er det ret tydeligt, at der er forskellige strategier bag," siger Bo Lidegaard.

Men de fleste morgenaviser vil sige, at de prioriterer kvalitet - hvad betyder det mere konkret?

"Et eksempel er vores daglige temasider, som vi indførte for et år siden, og som vi også forfølger i store satsninger som temaavisen omkring det amerikanske valg og den efterfølgende temaavis omkring det kinesiske valg. Der forsøger vi at sætte en dagsorden med hele det eftertryk, man kan, når man er en stor broadsheet-avis."

Er det vigtigt for jer at blive ved med at være størst?

"Jeg opfatter ikke Metroxpress som nogen stærk, direkte konkurrent, men jeg synes det er tankevækkende, at en gratisavis ikke er i stand til at konkurrere med en betalingsavis. Det handler igen om indhold indhold og indhold."

Men udbredelsen af smartphones spiller vel også ind på fravalget af gratisavisen - mere end en søgen over mod andet indhold?

"Der er ingen tvivl om, at smartphone-brugen er en større trussel mod Metroxpress end mod os på print. Men hvis du tænker videre, hvad er det så, der gør, at det går hårdere ud over Metroxpress end os? Det handler igen om indhold og journalistisk kvalitet," siger Bo Lidegaard.

Hvad kan I bruge den her position til?

"Det kan vi bl.a. over for vores annoncører for at gøre det klart for dem, at vi er det største og stærkeste trykte medie i landet, og det kan så være med til at vinde markedsandele på markedet for printannoncer, fordi det er os, man skal igennem, hvis man vil ud til de mange," siger Bo Lidegaard, der også mener, at print-positionen kan give rygvind til Politikens online betalingsunivers, der lanceres næste år. 

"Jeg siger ikke, at det bliver let, eller at vi har de vises sten. Men dét at vi står så stærkt både på print og med vores nyhedssite, er med til at give os et rigtig godt afsæt for vores digitale satsning."

For aviser som Berlingske og Ekstra Bladet er det digitale nu blevet omdrejningspunktet, mens avisen får mere karakter af tillægsprodukt til det digitale. Hvordan ser det ud hos jer?

"For mig er det to ligeværdige måder at formidle indholdet. Kernen i det, vi kan, og det, vi producerer, er journalistisk indhold inden for vores tre kerneområder, nyheder, kultur og opinion. Vores model er at kunne blive ved med at levere et virkeligt enestående kvalitetsprodukt og sælge det til alle platforme."

Metroxpress har netop fået nye ejere, der har som mål at blive en klar nummer et i markedet på læsertal. Forventer I at kunne bevare den førsteplads, I har haft i 2. og 3. kvartal?

"Vi vil gøre, hvad vi kan. Ikke specielt i forhold til Metroxpress men i forhold til vores læsere. Det drejer sig ikke om at blive ved med at være størst, men om at blive ved med at have 400.000 danskere, der læser avisen hver dag, og som også får lyst til at gøre det dagen efter," siger Bo Lidegaard. 
 

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også