Metroxpress A/S solgt til schweizisk medieselskab

Gratisaviserne Metroxpress og 24timer er blevet solgt til schweiziske 20 Minuten AG.

Den schweiziske gratisavis 20 Minuten AG overtager Metroxpress A/S, der ejer gratisaviserne Metroxpress og 24timer med tilhørende nyhedsportaler.

20 Minuten AG er et selskab i den Schweiziske mediegruppe
Tamedia AG.  Selskabet overtager alle aktierne i det danske mediehus per 1. januar 2013.

 Metroxpress A/S er i dag ejet af Metro International (51 pct.), JP/Politikens Hus (24,5 pct.) og A-Pressen (24,5 pct.)

Mediehus med gratis-erfaring
20 Minuten AG ejer blandt andet gratisavisen 20 Minuten og har erfaring med at opbygge gratis dagblade og nyhedssites. Avisen tilhører mediekoncernen Tamedia med hjemsted i Zürich. Med flere dagblade, ugeaviser, magasiner, digitale aktiviteter samt flere trykkerier er Tamedia et af de førende mediehuse - og børsnoteret - i  Schweiz. 

Købet i Danmark er Tamedias andet udenlandske engagement. I 2007 stod Tamedia bag lanceringen af det gratis dagblad L'Essentiel sammen med det luxembourgske mediehus Editpress.

Lav tocifret købspris
Købsprisen for Metroxpress A/S er et lavt tocifret millionbeløb i euro, skriver Metro International i en pressemeddelelse.

I 2011 havde Metroxpress A/S, der beskæftiger cirka 80 medarbejdere, en omsætning på 25,5 mio. euro. 

Metroxpress er Danmarks mest læste dagblad, og tilsammen  har de to aviser et læsertal på ca. 730.000. Det samlede oplag på de to titler er på ca. 350.000.

-JHT


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også