Trends13: Nul vækst med pil nedaf

Den anden Trendanalyse, 'Trends13', er på linje med Gallups tilsvarende analyse. 2012 var ikke særlig god, og det fortsætter i 2013. I bedste fald med nulvækst.
Per Fanefjord Laursen

I fredags meldte den første Trendanalyse fra Gallup TNS og GroupM om nulvækst i 2013 – med pil ned. MediaWatch omtalte hovedkonklusionerne torsdag og fredag.

I går kom så den anden analyse af annoncørernes tanker,  'Trends'13', produceret af Megafon, Huset Markedsføring, annoncørforeningen, dagligvareleverandørerne og Berlingske.

De to analyser er i store træk enige. 2012 var ikke særlig god og det fortsætter i 2013. I bedste fald med nulvækst, skriver Bureaubiz.

'Trends13' er dog lidt mere positiv, hvis man tager de venlige briller på. De store annoncørers marketingchefer (39 procent) tror, at budgetterne vokser, mens kun det halve (19 procent) spår, de formindskes, skriver markedsføring.dk.

Resultaterne er dog under påvirkning af, at marketingchefer er notorisk optimistiske, især på vegne af eget produkt. Hele 36 procent tror, at forbrugerne bruger mere næste år end i år. 53 procent tænker uændret forbrug, mens 11 procent tror på retræte med kreditkortet.

Ifølge Trends'13 ser væksten i online ud til at toppe i 2013. Godt en tredjedel af annoncørernes budgetter går til online-aktiviteter, og den andel har stabiliseret sig efter at have været støt stigende i årevis.

Print-medier tager 34 procent af budgetterne, mens tv er det største enkeltstående medie med 19 procent af budgetterne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også