Oktober: Sådan fordelte annoncerne sig
Søndagsaviser, magasiner og radio oplevede de største fald i antallet af annoncer i oktober sammenlignet med sidste år. Til gengæld havde især biografkategorien en gylden måned - sammen med ugebladene stod de to kategorier for den største vækst. Det viser månedsopgørelsen fra Gallup AdFacts, der optæller annoncevolumen (minus rubrik- og egenannoncer) i de enkelte medier og mediekategorier.
Blandt dagbladene havde kun Kristeligt Dagblad og Berlingske flere annonceindrykninger i oktober i år i forhold til sidste år.
Tallene siger dog ikke noget om, hvorvidt indtjeningen også er fulgt med i vejret - altså hvorvidt annoncepriserne er på samme niveau som sidste år eller ej.
Selvom Kristeligt Dagblad således ligger bedst i statistikken med en samlet stigning på godt 30 pct. i antallet af annoncer på siderne i år, har avisen meldt ud, at annonceomsætningen er under pres, hvilket var medvirkende til, at der tidligere på måneden blev iværksat en række besparelser på avisen.
Sådan faldt oktober ud ifølge Gallups opgørelser:
- LR