YouBio lancerer på torsdag

YouSees nye on-demand tilbud, ’YouBio’, holder lige nøjagtig tidsplanen og lanceres i en beta-version i denne uge.
Per Fanefjord Laursen

YouSees nye on-demand tilbud, ’YouBio’, holder lige nøjagtig tidsplanen og lanceres i en beta-version i denne uge. Det bliver sandsynligvis på torsdag 29. november.

Sitet vil torsdag være åbent for tilmeldinger og serie-sening, men YouSee tillader sig det forbehold, at den udkommer i en beta-udgave. YouSee forventer at tage ‘beta-skiltet’ af cirka en uge senere.

Ifølge YouSee-ledelsen vil YouBio glide udenom en direkte konfrontation med HBO, Netflix og andre:

“Målgruppen for YouBio er alle danskere. Vi positionerer sitet som et mainstream medie til mainstream segmentet. Vi går efter at sikre os en andel af de midler, som alle slags danskere bruger til dvd-udlejning,” siger vicedirektør Ulf Lund til MediaWatch.

Han erkender, at YouBio ikke vil kunne slå Netflix på mængden af film, men forventer at YouBio kan tilbyde nyere indhold end Netflix. YouBio kan heller ikke slå HBO i deres eget univers, men YouSee-tjenesten kan tilbyde et bredere og mere varieret indhold, lyder vurderingen.

Førstegangs visning af film og serier
YouSee har i lighed med Stofas Smart TV allieret sig med C More, der ejes af den svenske mediegigant Bonnier. C More har retten til første tv-visning af en lang række film og tv-serier på det danske marked.

På film-siden ruller YouBio ud med biograftitler som den nyeste Mission Impossible og Drive blot et års tid efter biografpremieren og typisk fire-fem år, før de tidligst kan ses i traditionelle abonnementstjenester.

Tilsvarende kan YouBio på serie-siden tilbyde de nyeste sæsoner af tv-serier fra f.eks. HBO og CBS, dagen efter det enkelte afsnit har været vist på amerikansk tv. Ved lanceringen er det serier som Boardwalk Empire (sæson3) og Borgias (sæson2), og midt i januar den nye Banshee med Ulrich Thomsen på rollelisten.

Modsat konkurrenterne kræver et YouBio-abonnent til 99,- kr, at man også investerer 495,- i en lille box på størrelse med en mobiltelefon, hvis man vil have YouBio på fladskæmen, og man ikke har et nyere Samsung eller et LG.

Modsat HBO’s planer har YouBio ingen tidsbinding for abonnenterne.

Kunderne er tv-elskere
Ulf Lund tror ikke, at et større eller mindre on-demand boom i Danmark i 2013 fører til en mærkbar påvirkning af YouSees kerneforretning – de 1,2 mio. husstande der er traditionelle kabelkunder:

”Jeg hæfter mig ved, at broderparten af on-demand målgruppe er dem, der holder af at se tv, også film og serier; de vil gerne have et on-demand supplement, men vil aldrig kunne leve med at undvære deres almindelige kanaler.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også