GroupM: Annoncørerne svigter printmedier i 2013

Medieomsætningen falder mellem 0-3 procent i 2013, konkluderer GroupM på baggrund af årets Trendanalyse, der tyder på et lunkent år for print og tv.
Per Fanefjord Laursen

Der bliver ikke tale om vækst på mediemarkedet i 2013. Pilen peger tværtimod på et fald på ca. 1 procent, viser årets Trendanalyse, som TNS Gallup denne gang har udført i samarbejde med GroupM.

"Der er intet, der tyder på en bedring i 2013. Alle pile peger i retning af en tilbagegang i medieomsætningen på et sted mellem 0-3 procent. Det er GroupM’s konklusion på baggrund af resultaterne fra årets trendanalyse og udsigterne for 2013,” siger Trading Director for GroupM Kenneth Brenøe i en pressemeddelelse.

Det er fortsat printmedierne, der kommer til at stå for det største fald (minus 6-10 procent). Og det er de digitale medier, der trækker positivt op (stigning 3-6 procent).

De digitale medier er et vidt begreb. Traditionelle banner kampagner købt ind på traditionel vis mister momentum og kampagner købt via Adexchanges tager yderligere fart.

”Databeriget indkøb via budsystemer har helt sikkert fået sit gennembrud, og vil blive rigtig stort i 2013. Search og sociale medier vækster stadigvæk, men dog kun begrænset i forhold til tidligere."

Trist tv-udsigt
Tv-mediet ser ud til at gå et svært år i møde. En lang række indikatorer peger i retning af lavere omsætning.

"Generelt forventes det, at efterspørgslen på tv-kampagner vil falde i 2013. TV 2 står svækket i forhold til tidligere og de nærmeste, noget billigere konkurrenter står stærkere. Det kommer til at betyde, at tv-mediet vil miste 2-5% af omsætningen i 2013.

Kenneth brenøe minder dog også om, at der er mange faktorer, der spiller ind på udviklingen i 2013. Et fald på 0-3 procent er bedste bud med den viden, GroupM har på nuværende tidspunkt.

"Udbuds- og efterspørgselssituationen på mediemarkedet kan ændre sig hurtigt, hvorfor det er vigtigt løbende at følge udviklingen, når 2013 starter.”

Hovedresultaterne fra dette års trendanalyse og tidligere år kan hentes her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også