TV 2 trimmer omkostninger overalt

TV 2-koncernen er langt med at trimme 100 mio. kr. af driftomkostningerne, der skal bidrage til at finde ekstra midler, der skal sikre hovedkanalens primetime et kreativt løft i 2013.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 er i fuld gang med at gennemføre den bebudede reduktion af omkostninger, døbt Projekt 100, hvilket skal bidrage til at frigive 100 mio. kr. øremærket til programmer.

De penge skal i 2013 gå direkte til en programoprustning, især på den pressede hovedkanal.

Oprindelig var det planen, at de 100 mio. kr - ud af driftsomkostninger i størrelsesorden 2,1 mia. (2011) - skulle findes ved en 50-50 kombination af besparelser og øgede indtægter.

Men i skrivende stund er det uvist, om de intentioner holder, eller broderparten ender med at komme fra en trimning af omkostninger. Det står klart, at prisstigninger på reklame er aflyst på et vingeskudt annoncemarked, men planlagte stigende abonnementspriser vil bidrage i 2013.

Nedlagte job og effektivisering
TV 2 vil i dag ikke kommentere ’Projekt 100’ nærmere, men øvelsen har betydet besparelser i alle afdelinger i TV 2, ligesom der flyttes midler fra sportsproduktioner til entrepriseproduktioner, oplyser finansdirektør Peter Normann til Mediawatch.

Så vidt MediaWatch erfarer, er de 100 mio. kr fundet ved effektiviseringer og såkaldt best practise, som også var planen ifølge TV 2-direktør Merete Eldrup. Der har ikke været en egentlig fyringsrunde, men det er kostet nogle arbejdspladser, herunder nogle freelance positioner. Der er også ledige job, der ikke er blevet genbesat.

Da sparerunden blev lanceret i forsommeren, lød det fra TV 2-direktør Merete Eldrup:

“Projekt 100 skal tilføre de nødvendige vitaminer, så hovedkanalen styrkes, og målet er fortsat at producere stærk public service og flytte penge ud til tv-skærmene til glæde for seerne. Projekt 100 kommer i forlængelse af TV 2s nye koncernstrategi, hvor visionen er, at virksomheden skal styrke sin position som Danmarks Største Fællesskab,”

Primetime og weekender
I torsdags kunne programdirektør Palle Strøm være lidt mere konkret på MediaTalks, TV 2s præsentation af 2013 til annoncemarkedet:

“Pengene fra Projekt 100 bruges fortrinsvis på hovedkanalens primetime, og dernæst kastes ressourcerne ind i et hårdt sats på weekender, der rækker over fredag-søndage, i prime-access og til event/tema programmering,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også