TV 2 afblæser prisstigninger i 2013

TV 2-koncernen er under hårdt pres fra alle fronter og reagerer nu med aflyste prisstigninger på reklame i 2013 og en investering på 90 mio. kr. til hovedkanalens primetime.
Per Fanefjord Laursen

TV 2-koncernens kerneforretning, kommerciel tv, har særligt i efteråret og vinteren været under forstærket pres fra fler sider.

Ikke alene har TV 2-hovedkanalen tabt fem procent af sine husstande efter introduktionen af abonnement, selve tv-forbruget blandt den yngre befolkningshalvdel er pludselig faldet mærkbart og uforklarligt dette efterår.

Dertil kommer, at mediemarkedet helt har svigtet forecastet for 2012 – efterspørgsel på tv-reklame er nede med 8-10 procent i år. Læg så dertil den uundgåelige mekanisme, der siger, at hovedkanaler taber seere, og dernæst at primetime på hovedkanalen ifølge TV 2 selv dette efterår ikke har været særlig vellykket.

Konkurrenter på alle fronter
Og som det ikke var nok, så er TV 2 omgivet af et tv-marked, hvor konkurrenterne rør på sig i alle lejre.

DR revitaliserer endnu mere af tv-porteføljen i 1. kvartal 2013 efter at have fornyet primetime på hovedkanalen i efteråret, SBS TV har styrket sin kommercielle share, TV3 øger penetrationen på Boxer, mens andre kanaler kommer til og øger konkurrencen, f.eks. Discovery Networks TLC.

Barske tider
TV 2's kommercielle direktør erkender, at der er stormvejr hele vejen rundt om TV 2 reklameforretninger.

Det er som om, at alle elementer og mekanismer vender sig mod TV 2 i disse måneder. Hvad er koncernens respons?

”Det er rigtig, at omstændighederne og udfordringerne er barskere end ellers, og havde vi ikke haft brugerbetaling, ville vi være under alvorligt pres. Men vi har taget bestik af situationen og reagerer på udfordringerne," siger kommerciel direktør Flemming Rasmussen til MediaWatch under præsentationen Media Talks, som TV 2 afholdt i går.

”Vores hovedrespons er, at TV 2 har været igennem den bebudede sparerunde og har fundet 100 mio. kr. Cirka 90 mio. af dem bruges til at forstærke hovedkanalen i 2013,” siger han

Ifølge programdirektør Palle Strøm satses de næsten 100 mio. kr. især på at revitalisere primetime-flade, på prime access og programevents.

Priser uændret
Dernæst tager TV 2 det meget sjældne skridt, at der ikke er introduceret generelle prisstigninger for reklame i 2013.

”Vi erkender, at efterspørgslen i markedet er, som den er, og prisstrukturen for bliver uændret i 2013,” siger salgsdirektør Peter Olafsson, TV 2.

Kommerciel direktør Flemming Rasmussen uddyber:

”Vi har til gengæld indført flere nye produkter, der skal sikre, at vi kan optimere udbyttet af annoncørerne kampagner for de samme investeringer. Det er produkter, der især sigter efter at holde på kundernes budgetter.”

Investering skal trække de tabte
En stor håndsrækning til TV 2 ville være at genvinde nogle af de husstande, man tabte efter januar.

TV 2 er faldet til 94-95 pct. i penetration siden januar. Også dette problem afhjælpes med 90 mio. kr i nye programinvesteringer, der skal trække i den rigtige retning.

“Seningen faldt mere end ventet efter introduktionen af abonnement. Kan vi vinde blot 1-2 procentpoint tilbage, vil det være en gevinst på flere fronter,” siger Flemming Rasmussen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også