Boxer-aftale kan give TV3 hurtigt indtægtshop

TV3 regner med at veksle ny Boxer TV-aftale til en stigning i abonnementsindtægter på 11 procent og satser på, at reklameindtægterne følger med.
Per Fanefjord Laursen

TV3's abonnentsindtægter stiger med 11 procent i 2013 som følge af en netop indgået aftale med Boxer TV.

TV3-hovedkanalen ryger fra januar automatisk ind alle Boxers pakker eller 200.000 nye husstande, og penetrationen vokser fra 67 til 74 procent.

“Det har været et hårdt år for tv-mediet, men aftalen med Boxer TV er ikke en akut beslutning. Den har vi regnet på meget længe og forhandlet med Boxer i et stykke tid,” siger direktør Kim Poder, TV3, der er opsat på at bevare TV3 som en egentlig hovedkanal - og forsvare selve flow tv begrebet.

SBS TV gik på Boxer-platformen allerede fra dag et i 2009 og har opbygget væsentlig penetration og dækning til især Kanal5. Kanal5 og TV3 bliver nu jævnbyrdige på det punkt.

Reklameindtægter op til markedet
Kim Poder kan regne med at veksle penetrationstigningen til 11 procent højere abonnementsindtæger med et snuptag. Om reklameindtægterne også kan sættes op med samme procentsats er mere uklart.

“Det er op til markedet. Men annoncører og mediabureauer er i hvert fald ekstra fokuserede på, at tv skal levere dækning,” siger TV3-direktøren, med reference til at TV 2 hovedkanalens dækning er faldet siden introduktionen af abonnement.

Det tredje brand TV3 Puls får plads i visse Boxer-pakker fra juli, mens TV3+ ikke er med i aftalen:

“Vi kunne ikke blive enige med Boxer om en løsning for TV3+. Jeg kan ikke kommentere hvorfor," siger Poder.

TV3 vil være gratis til rådighed i januar-februar for alle husstande, der ser tv via antenne for at give seere en prøvesmagning af kanalen.

80 procent i målgruppe
TV3s penetration er i dag 70 procent målt i 21-50 år - den stiger til cirka 80 procent i januar.  

TV3-kanalerne indlemmer Vh1 og MTV i sin salgsporteføje fra januar. De to kanaler er til stede i visse husstande, hvor TV3-kanalerne ikke findes, og samlet set vil gruppen stå med en penetration på 82 procent, oplyser Kim Poder, der ikke indrager forventede gevinster fra TV 2 Sport.

Oprindeligt vendte MTG ryggen til Boxer, fordi selskabet ikke var tilfreds med den pris, Boxer ville betale for at have TV3-kanalerne på menuen. Senere er Boxers kundeportefølje vokset markant - og interessen for TV3-kanalerne mindsket

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også